هدف سفر نتانیاهو به آفریقا حمایت از سیسی بود

۲۱ تیر ۱۳۹۵ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۶۴ سرخط اخبار

یک سایت عبری زبان اعلام کرد، براساس ارزیابی های انجام شده هدف نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سفرش به قاره آفریقا تقویت ائتلاف موجود میان تل آویو و قاهره بوده است.

به گزارش ایسنا، سایت عبری زبان ان آر جی رژیم صهیونیستی در تحلیلی درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به کشورهای آفریقایی اعلام کرد، هدف از این سفر تقویت روابط امنیتی و اطلاعاتی تل آویو با قاهره و تلاش برای ملحق کردن دیگر کشورهای آفریقایی به ائتلاف موجود میان دو طرف بوده است و این در حالی است که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در حال حاضر با مشکل خشکسالی در کشورش مواجه است.

آسف گیبور، تحلیل گر این سایت عبری زبان در ادامه نوشت: اسرائیل به دنبال تقویت همکاری های امنیتی و اطلاعاتی خود با مصر و ملحق کردن دیگر کشورهای آفریقایی به این ائتلاف است، علاوه بر این نتانیاهو علاقه مند است در حل مشکل کم آبی و خشکسالی در مصر به سیسی کمک کند.

گیبور افزود: سیسی در وهله اول می داند که روابط سرد قاهره با کشورهای آفریقایی مشکلی اساسی برای مصر است به همین دلیل در حال حاضر تلاش می کند با سرعت این روابط را از سر بگیرد.

این تحلیل گر اسرائیلی در ادامه بدون شرح نقش شرکت های  اسرائیلی در پروژه ساخت سد النهضه اعلام کرد: مخالفان روابط کنونی قاهره و تل آویو شرکت های مذکور را به مشارکت در پروژه سد النهضه متهم می کنند.

این مخالفان بر همین اساس معتقدند، سفر اخیر نتانیاهو به آفریقا به کشورهای واقع در اطراف رودخانه نیل محدود بوده است و تل آویو به دنبال آن بود که ائتلاف هایی با این کشورها با هدف کنترل یافتن بر منابع آبی ایجاد کند.

این سایت به نقل از ناجی الغطریفی، معاون سابق وزیر خارجه مصر اعلام کرد، قاهره و تل آویو روابط دو جانبه قوی با یکدیگر دارند و قاهره هیچ گونه نگرانی بابت اقدامات پنهانی اسرائیل در آفریقا ندارد.

کلید واژه ها: کشورهای آفریقایی


نظر شما :