اتحادیه اروپا: شهروندان ترکیه امسال از اخذ ویزا معاف نخواهند بود

۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۶۱۴۲۲ سرخط اخبار

اتحادیه اروپا که پیشتر در چارچوب توافق جنجالی با آنکارا با معافیت شهروندان ترک از اخذ ویزا در سفرهای کوتاه مدت به اروپا موافقت کرده بود، امروز اعلام کرد که به دلیل سرکوب های پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه، شهروندان ترک امسال از معافیت ویزا برخوردار نخواهند بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیسر جامعه و اقتصاد دیجیتال اروپا امروز طی اظهاراتی اعلام کرد که به رغم وعده اتحادیه اروپا به آنکارا در خصوص معافیت شهروندان ترک از اخذ روادید برای سفر به اروپا، شهروندان ترک طی سال جاری از معافیت اخذ ویزا برخوردار نخواهند بود.

بنابه گزارش خبرگزاری رویترز، «گوئنتر اوتینگر» امروز در اظهاراتی اعلام کرد: «آن دسته از شهروندان ترک که قصد سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، به رغم وعده ما به آنکارا در خصوص معافیت اخذ روادید، به دلیل موج سرکوب های صورت گرفته پس از کودتای نافرجام اخیر، امسال از این معافیت برخوردار نخواهند بود.»

وی افزود: «این طرح در حال حاضر در پارلمان اروپا به بحث گذاشته شده، اما پیش بینی من این است که تا پایان سال جاری متنی در مورد معافیت اخذ روادید نخواهیم داشت.» 

این کمیسر اروپایی در ادامه خاطرنشان کرد: «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه باید ابتدا نگرانی های اتحادیه اروپا درباره احترام به حاکمیت قانون را برطرف کند اما در حال حاضر به نظر نمی رسد که وی چنین راهی را در پیش گرفته باشد.»

بر اساس این گزارش، معافیت از اخذ روادید برای اقامت های کوتاه مدت یکی از مفاد مصوب در توافقنامه منعقده میان اتحادیه اروپا و آنکارا در ماه مارس گذشته است.

طبق این توافق، مهاجرانی که از 20 مارس به طور غیرقانونی وارد یونان شده اند، در صورتی که تقاضای پناهندگی نداده باشند یا با تقاضای آن ها مخالفت شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

براساس این توافقنامه جنجالی، ترکیه خواستار مسافرت بدون روادید شهروندان ترک به اروپا در ازای بازگرداندن پناهجویانی شد که وارد یونان می شوند و کمیسیون اروپا نیز اواسط اردیبهشت با سفرهای کاری یا گردشگری کوتاه مدت شهروندان ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا بدون اخذ ویزا موافقت و اعلام کرد که این معافیت به شرط پایبندی و اجرای تمام شروط باقیمانده از سوی دولت ترکیه به اجرا درخواهد آمد.

این در حالیست که ترکیه نیز بارها تهدید کرده در صورت عدم پایبندی اتحادیه اروپا به وعده هایش درباره آزادسازی روادید، بازگرداندن پناهجویان را متوقف می کند.

اتحادیه اروپا که خواستار تجدیدنظر ترکیه در قانون تعریف تروریسم است، از آنکارا به دلیل قراردادن مخالفان دولت و برخی رسانه ها در این طیف انتقاد می کند؛ حال آنکه دولت ترکیه آن را امری اجتنا ب ناپذیر برای مبارزه با جدائی طلبان کرد و عناصر گروه تروریستی داعش می داند.

اظهارات کمیسر جامعه و اقتصاد دیجیتال اروپا در حالیست که شورای اروپا نیز امروز در واکنش به بازداشت شماری از دادستان ها و قضات ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر این کشور، این بازداشت ها را محکوم کرد.

ساعت 23:30 روز جمعه به وقت محلی (حوالی یک بامداد به وقت تهران) ارتش ترکیه اعلام کرد علیه دولت اردوغان کودتا کرده است. به دنبال آن، گروهی از نیروهای ارتش همراه با ادوات نظامی در استانبول و آنکارا وارد خیابان ها شدند و اعلام کردند، کنترل امور را در دست گرفته اند و مناطق مختلف از جمله فرودگاه ها، پارلمان و ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی را تحت کنترل خود در آوردند و درگیری های شدیدی در برخی مناطق روی داد اما در نهایت ارتش ترکیه توانست اوضاع را به دست گیرد و کودتاگران را ناکام سازد.

به دنبال کودتای نافرجام بامداد شنبه در ترکیه، به غیر از نیروهای ارتش بسیاری از قضات دادگستری نیز به اتهام دست داشتن در کودتا از کار اخراج شدند که این امر انتقادات زیادی را در پی داشته است.

دادستانی آنکارا در پی کودتا علاوه بر صدور دستور بازداشت ژنرال ها، افسران و درجه داران عضو کمیته صلح در میهن را که از آنان به عنوان سازمان مرتبط با فتح الله گولن نام برده می شود، حکم بازداشت همه قضات دیوان عالی قضایی، دادگاه عالی نظامی و قضات عضو مجمع عالی قضات و دادستان های ترکیه را که با جنبش طرفداران فتح الله گولن مرتبط بوده و از حامیان کودتا بودند، صادر کرد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا شهروندان ترک روادید کودتای نافرجام اخذ روادید نافرجام آنکارا در


نظر شما :