کویت حکم اعدام «جاسوس ایران» را تأیید کرد

۰۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۱۵۱۸ سرخط اخبار


یک دادگاه تجدیدنظر در کویت حکم اعدام یک شهروند شیعه به اتهام ارتباط با ایران و گروه حزب الله لبنان به منظور ارتکاب «اقدامات خصمانه» علیه این کشور را تایید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از فاکس نیوز، در این پرونده در ابتدا ۲۶ متهم از جمله یک نفر با ملیت ایرانی حضور داشتند که فرد ایرانی به طور غیابی محاکمه و به مرگ محکوم شد.
خبرگزاری رسمی کویت روز پنج شنبه اعلام کرد: برخی از متهمان تبرئه شده اند اما از ارائه جزییات بیش تر خودداری کرد.
روزنامه محلی القبس نیز نوشت دادگاه یک حکم اعدام را تایید کرد و دیگر متهمان به جرم در اختیار داشتن اسلحه به طور غیرقانونی با حکم تخفیف دو تا چهار سال زندان مواجه شدند.
فاکس نیوز نوشت: این پرونده به مسائل فرقه یی حساس در این کشور با اکثریت سنی اشاره دارد. سال گذشته شیعیان در شهر کویت مورد حمله داعش قرار گرفتند که در این حمله ۲۶ نمازگزار کشته شدند.
شبکه العربیه نیز در این رابطه نوشت: حسن عبدالهادی علی که از سال ۱۹۹۶ عضو گروه نظامی شیعه حزب الله لبنان بوده، مغز متفکر یک تیم ۲۶ نفره مورد حمایت ایران است که به طراحی حملاتی در این کشور متهم شده اند.
یک ایرانی نیز به اعدام محکوم شده است اما دادگاه تجدید نظر روز پنج شنبه پرونده وی را بررسی کرد زیرا او فراری است و برای اعلام حکم باید حضور داشته باشد.
اعضای این تیم به جاسوسی برای ایران و پنهان کردن مقادیر زیادی تسلیحات و مهمات در انبارهای زیرزمینی متهم شده اند.
در ماه ژانویه دادگاه کویت اعلام کرد علی در سفارت ایران در شهر کویت به سراغ یک دیپلمات ایرانی رفته و پس از آن به ایران سفر کرده است جایی که او با نیروهای سپاه در ارتباط بود.
در خلال دادگاه همه ۲۳ متهم حاضر در دادگاه اتهامات خود را رد و اعلام کردند اعترافات در زیر شکنجه گرفته شده است.
العربیه نوشت: ایران هرگونه ارتباط با این  گروه را رد کرده است. حدود یک سوم جمعیت ۱.۳ میلیون نفری کویت شیعه هستند.
به گزارش ایسنا، ایران و کویت در ساله های گذشته روابط دوستانه داشته اند و مقامات ایران همواره هرگونه اقدام علیه کویت را رد کرده اند. با این وجود هر از چندگاهی مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور تحت تاثیر لابی برخی کشورها اقدام به دستگیری افراد مضنونی می کنند و بعد مدعی می شوند که این افراد با ایران در ارتباط  هستند و این در حالی است که بیش تر عملیات های تروریستی در کویت علیه شیعیان این کشور انجام می شود و به راحتی می توان نقش تفکرات وهابی را در این اقدامات مشاهده کرد.
 

کلید واژه ها: کویت


نظر شما :