عامل کشتار مونیخ قربانیان را می‌شناخت؟

۰۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۶۱۵۹۰ سرخط اخبار

وقت ایران: عامل تیراندازی مونیخ که روز جمعه ۹ نفر را به قتل رساند و ۲۷ نفر را زخمی و سپس خودکشی کرد، علی دیوید سنبلی جوان ۱۸ ساله آلمانی ایرانی تباری بود که در مونیخ به دنیا آمده و در همین شهر تحصیل کرده و به افسردگی مبتلا بوده است.

به گفته پلیس آلمان در کوله پشتی او ۳۰۰ فشنگ و در خانه اش مطالبی در رابطه با کشتارهای مشابه پیدا شده است، از جمله مطلبی در مورد آندرس بریویک، عامل حمله مرگبار در نروژ در سال ۲۰۱۱ که به کشته شدن ۷۷ نفر انجامید. همچنین کتابی پیدا شده با عنوان «چرا دانش آموزان می کشند؟»

دویچه وله به نقل از پلیس آلمان گزارش داده، او با والدین خود زندگی می کرد و در تفتیش خانه او نشانه ای از ارتباط احتمالی اش با گروه داعش پیدا نشده است. به گفته دادستانی آلمان، این حمله هدف سیاسی نداشته و به نظر می رسد که فرد مورد نظر به قصد کشتار بی هدف و جنون آسا به مردم اطراف خود شلیک کرده است.

اکثر قربانیان جوان و نوجوان بودند. سه نفر از آن ها ۱۴، دو نفر ۱۵ و بقیه ۱۷، ۱۹، ۲۰ و ۴۵ ساله بودند. سه نفر از قربانیان زن هستند.

اغلب کشته شدگان غیرآلمانی یا مهاجرتبار بوده اند. به گفته رسانه های آلمان دست کم سه نفر از کشته شدگان ترک یا ترک تبار بوده اند و سه نفر دیگر نیز از کوزوو بوده اند. یک یونانی نیز در میان کشته شدگان است.

در زمانی که ماموران پلیس با علی دیوید سنبلی در حال گفت وگو بوده اند او با شلیک گلوله به سر خود دست به خودکشی زده است.

همسایه ها این جوان را فردی آرام توصیف می کنند. به گفته برخی رسانه های آلمان او در مدرسه مورد آزار و اذیت همکلاسی هایش قرار گرفته بود.

بی بی سی به نقل از سخنگوی دادستانی مونیخ گزارش داده فرد مهاجم احتمالاً در یک مرکز روانپزشکی تحت درمان افسردگی بوده است. این جوان هیچ سابقه جنایی نداشته و در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ قربانی حمله واقع شد و در یک مورد توسط سه جوان کتک خورد.

وزیر کشور آلمان هم گفته هیچ رابطه ای میان مهاجم مسلح شهر مونیخ و شبکه های تروریستی وجود ندارد.

به گزارش یورونیوز، توماس دمزیر، در یک نشست خبری با تاکید بر دیدار خود با مقام های عالی رتبه امنیتی آلمان گفت که فرد مهاجم هیچ سابقه جنایی یا قضایی نداشته اما در آپارتمان و محل زندگی این فرد تجهیزات و وسایلی کشف و ضبط شده که نشان می دهد او به حملات وحشیانه و کشتار با اسلحه علاقه داشته است.

دیلی میرور گزارش داده که علی سنبلی عکس بریویک، قاتل نروژی را روی پروفایل واتس اپ خود داشت.

پلیس می گوید در حال تحقیق در این مورد است که آیا فرد مهاجم، قربانیان خود را از طریق فیسبوک به رستوران دعوت کرده بود یا نه. به نوشته گاردین، این فرضیه بسیار قوی است که سنبلی برخی از قربانیان را می شناخته، چرا که رستوران مک دونالد را برای جنایت خود انتخاب کرده که اغلب خود و همکلاسی هایش به آنجا می رفته اند. سنبلی با هک کردن صفحه کاربری یک زن جوان، قربانیان خود را برای ساعت ۴ به رستوران دعوت کرده بود. پیام این بود: «امروز ساعت ۴ بعدازظهر به مگی در OEZ بیایید. همه شما مهمان من هستید، فقط به شرطی که خیلی گران نباشد!»

کلید واژه ها: سنبلی مونیخ تیراندازی مونیخ


نظر شما :