ایران در پرونده‌های قضایی شفاف عمل کند

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۶۱۹۲۳ سرخط اخبار

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله جویانه در واکنش به اعدام چند تروریست در کردستان گفت: ما بار دیگر از ایران می خواهیم تا اطمینان دهد روند رسیدگی به پرونده های قضایی در این کشور شفاف و عادلانه است.

به گزارش ایسنا، مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره اعدام چند تروریست در کردستان گفت: ما بار دیگر بر خواسته خود از ایران برای احترام و حمایت از حقوق بشر تاکید می کنیم و از این کشور می خواهیم تا اطمینان دهد که روند رسیدگی به پرونده های قضایی در ایران شفاف و عادلانه است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر افزود: این موضعی است که ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم. نگرانی ما درباره وضعیت حقوق بشر در ایران از کانال های مختلف به ویژه از طریق گزارش های سالانه حقوق بشر ما انعکاس می یابد. ما هم چنین با دیگر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل و به علاوه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ابراز نگرانی هایمان درباره وضعیت حقوق بشر ایران همکاری می کنیم.

وی با بیان این که واشنگتن اطلاعات بیش تری درباره اعدام های اخیر در ایران ندارد، گفت: من تنها می توانم بگویم که ما از ایران می خواهیم و انتظار داریم که رسیدگی به پرونده های قضایی خود شفاف و عادلانه عمل کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش ادعایی مبنی بر اینکه واشنگتن در ازای آزادی چهار زندانی آمریکایی در ایران به تهران پول پرداخت کرده است، گفت: این پول بهای آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران نبوده است. من تاکید می کنم که ما تمام جوانب و جنبه های این موضوع را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که حل این مناقشه قدیمی میان ایران و آمریکا بهتر است زودتر انجام شود به گونه ای که به نفع ما باشد.

وی ادامه داد: کارشناسان حقوقی و قضایی ما روی این موضوع کار کرده اند و ما با چشمان باز به این راه حل دست یافتیم. ما کاملا به این نتیجه رسیدیم که حل این مناقشه درست ترین اقدام است.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته رسانه های آمریکایی اخباری منتشر کردند مبنی بر این که واشنگتن در ازای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران 400 میلیون دلار به تهران پرداخت کرده است. مقامات آمریکایی پس از انتشار این خبر این ادعا را به طور قوی رد و تاکید کردند که واشنگتن این پول را به عنوان باج به ایران پرداخت نکرده است.

دولت آمریکا هم چنین اعلام کرده است که این پول متعلق به ایرانی ها بوده و برای حل یک مناقشه قدیمی میان دو کشور پرداخت شده است که در آن ایران در دادگاه لاهه علیه واشنگتن شکایت کرده بود.

بر اساس این گزارش، ایران و آمریکا پیش از وقوع انقلاب اسلامی قراردادی برای خرید تسلیحات امضا کرده بودند اما واشنگتن پس از انقلاب در سال 1357 با وجود دریافت پول این تسلیحات، از تحویل آنها به ایران خودداری کرده بود.

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه آمریکا


نظر شما :