نابودی داعش یک اشتباه استراتژیک است!

۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۳ کد : ۱۹۶۲۰۸۰ سرخط اخبار

تل آویو معتقد است که ماندن داعش به منافع اسرائیل خدمت می رساند به ویژه اینکه باعث دور شدن خطر حزب الله از اسراییل شده و حزب الله را به مقابله با داعش از سوریه به عراق وا می دارد و به همین دلیل اسرائیل ماندن داعش را منفعتی برای تضمین ثبات خود و از بین رفتن داعش را یک اشتباه استراتژیک می داند که نباید محقق شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، چند هفته قبل "هرتسی هلیوی" ، رییس شاخه اطلاعات نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی گفت که مبارزه با داعش در سوریه به منافع استراتژیک اسراییل خدمت نمی رساند.

 وی به غرب نسبت به این مساله هشدار داد که شکست دادن داعش باعث می شود که اسراییل در رویارویی با دشمنانش بالاخص حزب الله تنها بماند.

هلیوی تصریح کرد: منفعت تل آویو این است که از شکست داعش جلوگیری شود.

این مساله ای است که پژوهش منتشر شده توسط مرکز پژوهش های استراتژیک بگین-سادات اخیرا به آن پرداخته است. این پژوهش به انگیزه های تل آویو برای مخالفت با این رویکرد به ویژه آنچه که مربوط به ماندن حزب الله در مرحله بعد از شکست داعش است و قدرت نظامی و تجربه ای که حزب الله از آن برخوردار شده است، اشاره کرده است.

در این پژوهش اعلام شده که شکست داعش و ماندن حزب الله و تجربه هایش به منافع غرب و همچنین اسراییل ضرر می رساند که ایجاب می کند در مقابله با داعش درنگ شود و از شکست کامل این گروه اجتناب شود.

نتیجه این پژوهش خطاب به مسئولان تصمیم گیرنده در اسراییل و افکار عمومی در غرب است، این پژوهش تکمیل کننده دیدگاه استراتژیکی است که هلیوی چند هفته قبل آن را بیان کرد و این پژوهش تلاش می کند که این دیدگاه را در غرب ترویج دهد و نشان دهد که از بین بردن داعش به این معناست که ابزار اصلی در رویارویی با دشمنان اسراییل و غرب یعنی ایران، حزب الله و نظام سوریه از دست می رود.

مرکز بگین-سادات از مهم ترین مراکز پژوهشی در اسراییل به شمار می رود. اگر پژوهش های این مرکز گوش شنوایی در میان مسئولان تصمیم گیرنده در تل آویو می یابد اما پرداختن به مساله تهدیدهای قریب الوقوع بعد از شکست داعش برای غرب از نقش این مرکز برای دادن مشورت پا فراتر می گذارد و بیانگر توافق نظری در اسراییل پیرامون لزوم خودداری از شکست داعش است چرا که داعش به صورت نیابتی با دشمنان تل آویو می جنگد و آنها را به خود مشغول می کند.

 این پژوهش به این امر اشاره کرده است که وظیفه غرب تلاش برای ضعیف کردن داعش و امتناع از ریشه کردن و تخریب این گروه است به این دلیل که "ضعیف کردن داعش در وهله نخست اندیشه خلافت میانه تندروها را از بین می برد و دوم اینکه اعضای بد در این گروه را به این سمت سوق می دهد تا بر اهدافی جز اهداف و منافع غرب تمرکز کنند و سوم اینکه مانع از تلاش ایران  جهت سلطه منطقه ای می شود."

با توجه به این دلایل نیز دیدار اخیر اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با وزرای دفاع ائتلاف تحت امر آمریکا یک اشتباه استراتژیک به شمار می آید.

این پژوهش تاکید دارد که بیشتر بخش های اطلاعاتی و بخش های مبارزه با تروریسم در جهان این خطر را درک کرده و می دانند که از بین بردن داعش می تواند به وقوع عملیات تروریستی بیشتری در غرب بینجامد.

طبق این پژوهش طولانی شدن عمر داعش می تواند باعث کشته شدن تعداد بیشتری از تندروهای داعش توسط " اشرار دیگری " در خاورمیانه بینجامد.

این پژوهش همچنین به این مساله اشاره دارد که تهدید داعش علیه غرب "نسبتا ناچیز" است، چراکه داعش در حال حاضر به مسائل دیگر مشغول است و فشارها علیه این گروه متمرکز است.

این پژوهش در مورد حملات تروریستی در اروپا می گوید: مسئولیت این حملات اساسا بر دوش "گرگ های تنها" یعنی اعضای وابسته به داعش است که به صورت داوطلبانه و بدون دستور مستقیم از شهر رقه سوریه فعالیت می کنند. به گفته این پژوهش این عملیات "تاثیر و ضررهای محدودی" دارد.

در همین حال، این پژوهش می گوید که جذب افراد تندرو از اقصی نقاط جهان به سوریه و عراق باعث خواهد شد تا هویت این افراد از لحاظ اطلاعاتی تعیین شود و درست است که آنها مهارت و تجربه های ویرانگری را در این دو کشور کسب می کنند و ممکن است درصورت بازگشت به کشورهای اصلی تاثیر منفی بر جای بگذارند و عملیات گسترده و دارای تلفات سنگینی را انجام دهند، اما باقی نگه داشتن داعش باعث می شود که تعدادی از آنان سوریه و عراق و در خارج از کشورهای اصلیشان کشته شوند.

این پژوهش معتقد است که شکست داعش به معنای بازگشت تمامی تندروها به کشورشان و ایجاد مشکلات است، اما در مقابل اگر داعش ضعیف نگه داشته شود و تلاشی برای ریشه کن کردن این گروه صورت نگیرد، تمام حامیان و اعضای داعش به ماموریت دفاع از این گروه مشغول می شوند و این گروه دست به حملاتی در خارج از مرزهای تحت تصرف خود نمی زند.

دلایلی که این پژوهش برای امتناع از شکست داعش مطرح کرده است مربوط به طرف روسی و ایرانی است. کسانیکه این پژوهش را آماده کرده اند این سوال را مطرح می سازند که آیا به نفع غرب است که سیطره روسیه در سوریه و نفوذش در خاورمیانه بیشتر شود؟  آیا به نفع غرب است که سیطره ایران بیشتر شود؟

این پژوهش معتقد است که "یک حماقت استراتژیکی در واشنگتن حکم فرما است که معتقد است که امکان تقویت قدرت محور مسکو، تهران، دمشق از طریق همکاری با روسیه علیه داعش وجود دارد".

این پژوهش در مورد حزب الله نیز  که "دشمن اصلی و تهدید استراتژیکی علیه اسراییل" است می گوید که حزب الله یکی از مهم ترین دلایل جهت ممانعت از ریشه کردن داعش است.

این پژوهش می گوید این یک سادگی است که اگر این فکر وجود داشته باشد که شکست نظامی داعش نقش اصلی را در ثباتی خواهد داشت که غرب خواهان تحقق آن در منطقه است، "چراکه ثبات در حد خود ارزشی ندارد و فقط در صورتی که به منافع ما خدمت برساند امری مطلوب است". در مقابل شکست داعش به معنای ترغیب جهت سلطه ایران بر منطقه و حمایت از نقش روسیه و طولانی شدن مدت روی کار ماندن نظام اسد است.

این پژوهش نتایج خود را با اشاره به اشتباه دولت باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در پرداختن به تهدید "دشمن اصلی، ایران" بالاخص توافق هسته ای پایان می دهد. این پژوهش به این مساله اشاره کرده است که دولت امریکا ابزاری مفید برای از بین بردن طرح تهران جهت سلطه بر خاورمیانه در اختیار ندارد و نمی تواند چنین ابزاری را بشناسد.

کلید واژه ها: اسراییل شکست داعش از شکست از شکست داعش معتقد است که به منافع که شکست


نظر شما :