چرا به اسم دفاع از جلیلی، ولایتی را تخریب می‌کنید؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۶۲۱۰۲ سرخط اخبار

روزنامه رسالت در سرمقاله خود به آن دسته از مخافان برجام که به اسم دفاع از جلیلی به ولایتی حمله می کنند، نوشت:یک جریان با نفی هر آن چه در گذشته بوده، برجام را محصول انعطاف این دولت و تغییر در سیاست خارجی می داند و به دستاوردهای تیم های مذاکره کننده در دوره های گذشته اشاره ای نمی کند.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه می نویسد: «در واقع این جریان با نادیده گرفتن داشته هایی که باعث شد، اقتدار ملت پای میز مذاکره اثبات شود مثل 19 هزار سانتریفیوژ که در نطنز و فردو در حال کار بودند، یا قدرت غنی سازی 20 درصدی یا آب سنگین اراک و... و همچنین قدرت نرمی که بر اساس ایستادگی و مقاومت تیم های مذاکره کننده قبلی ایجاد شده بود، درصدد است نعل وارونه ای به تاکتیک «نرمش قهرمانانه» که مقام معظم رهبری در ابتدای این دولت مطرح فرمودند، بزند و سپس با الگو کردن و برجسته سازی این انعطاف در حوزه های دیگر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زمینه ساز نفوذ دشمنان انقلاب گردد. تقطیع خط ممتد مذاکرات و برجسته کردن یک بخش از آن که می تواند تاکتیک موقتی جمهوری اسلامی برای آن دوره خاص باشد و تعمیم آن روش به دوره های دیگر یکی از مسیرهای انحرافی و حاشیه سازی های بی فرجام برای برجام است. به علاوه این که این جریان هنوز اصرار به توافقنامه برجام دارد؛ در حالی که بدعهدی آمریکایی ها این گمانه را بیشتر تقویت نمود که اساساً این توافقنامه خود بخشی از پروژه تحریم های هوشمند آمریکایی ها بوده و پازل تکمیل کننده آن به حساب می آمده است.

جریان دیگر در مقابل تلاش می کند با جداسازی بخش دیگری از این خط ممتد و اتهام زنی به برخی سرمایه های دیپلماتیک نظام آنها را متهم به کژاندیشی نماید. تلاش برای دوقطبی سازی میان علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی از نمونه های بارز این گونه اقدامات نسنجیده و غیرعقلانی در فضای سیاسی کشور است. در یکی از این نمونه ها برخی خواسته اند با متهم کردن علی اکبر ولایتی به اتخاذ مواضع دوگانه در عرصه هسته ای، دعوای بزرگ و جعلی میان او و سعید جلیلی ترسیم کرده و در داستان خود آقای دکتر ولایتی را به عنوان یک ضدقهرمان در مقابل قهرمان خود یعنی آقای دکتر جلیلی تصویرسازی کنند. این در حالی است که:

اولاً: این دوستان غافل در قهرمان سازی خود از آقای دکتر سعید جلیلی، نماینده محترم مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دچار ریاکاری اند؛ چرا که بدون شک شخص آقای جلیلی نیز علاقه ای به این دوگانه سازی جعلی و کاذب ندارد زیرا بر هر فرد آگاهی در عرصه سیاست به وضوح روشن است که دود این دوقطبی سازی های جعلی در دایره شخصیت های ولایی و تبدیل آن به مسئله اصلی، صرفاً به چشم جبهه انقلاب و منافع ملّی می رود و آن جبهه ای که از این فضای مسموم، دریچه بزرگی برای تنفس و اجرایی کردن اقدامات خصمانه خود علیه نظام جمهوری اسلامی می یابد، فقط جبهه ضدانقلاب است که نه ولایتی را تحمل می کند و نه سعید جلیلی را.

ثانیاً: در این که غیر از معصومین نمی توان مواضع و اقدامات فرد دیگری را عاری از هرگونه خطا و اشتباه تصور کرد، شکی نیست، با این حال ناظران منصف یقیناً گواهی می دهند که آقای علی اکبر ولایتی در مسئله هسته ای سعی کرده است منطبق بر خط هدایت بخش و متعالی رهبر معظم انقلاب حرکت کند. آقای ولایتی به عنوان مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل بر ضرورت حمایت از تیم مذاکره کننده تاکید داشته و در عین حال هرگاه نقدی بر برجام یا روند مذاکرات داشته آن را مطرح کرده و در آخرین نمونه آن نیز طی گفت وگوی مفصلی با خبرگزاری صداوسیما به تشریح نقض عهدهای آمریکا در برجام پرداختند. دوستان فوق الذکر اگر مواضع آقای ولایتی را نمی پسندند و مدافع رویکرد دیگری هستند، اشکالی ندارد اما سخن گفتن از موضع هواداری نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی یعنی جناب آقای سعید جلیلی و پس از آن تخریب غیرمنصفانه مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل که تلاش داشته به ویژه در مسئله هسته ای در خط رهبری حرکت کند - و به همین دلیل هزینه هایی را نیز متحمل شده است - موافق تدبیر نیست.

ثالثاً: این دوستان در گزارش های خود معمولاً تصویری فوق العاده آرمانی و اتوپیایی از مذاکرات در دوران برادر عزیزمان آقای سعید جلیلی ارائه و در مقابل آن تصویری کاملاً منفی و تاریک از مواضع آقای دکتر ولایتی مطرح می کنند. مشخص است که این نگاه صفر و صدی به مسائل و افراط و تفریط امر پسندیده ای نیست. دوران مذاکرات آقای جلیلی در موضوع هسته ای کاملاً محترم است. با این حال دوستان نمی توانند مدعی باشند که هیچ گونه نقصی در این مذاکرات وجود نداشته است. از سوی دیگر دوستان باید متوجه باشند که قراردادن رقابت های انتخاباتی - آن هم نه انتخابات پیش رو بلکه انتخاباتی که  گذشته! - به عنوان یک پرده و حجاب در مقابل بصیرت و تحلیل دقیق از شرایط و وقایع، به هیچ وجه شرط عقل نیست. اگر این دوستان مواضع آقای ولایتی در انتخابات 92 و رقابت ایشان با سعید جلیلی و کاندیداهای دیگر را نمی پسندند، اشکالی ندارد اما این مسئله هیچ حجت شرعی برای آنان به منظور زیرپا گذاشتن اخلاق ایجاد نمی کند.»

کلید واژه ها: ولایتی سعید جلیلی رهبر معظم انقلاب


نظر شما :