ظریف: با زور نمی‌شود دموکراسی را سرکوب کرد

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۶۲۱۶۲ سرخط اخبار

وزیرامور خارجه ایران گفت: حضور مردم ترکیه در محکومیت کودتاچیان این کشور ثابت کرد که با زور نمی شود خواست مردم را سرکوب کرد؛ بازدید من از مجلس ترکیه نیز به نشانه نماد حمایت از دموکراسی و مردم این کشور است.
 

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز جمعه پس از حضور در مجلس ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: مردم ترکیه و نمایندگان مردم ترکیه با هدایت رییس جمهور محترمشان توانستند ثابت کنند که با زور نمی شود خواست مردم و دموکراسی را سرکوب کرد.
وی افزود: حضور مردم ترکیه در صحنه نشان داد که اراده مردم فوق هر قدرتی است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که همان لحظات اول کودتا را محکوم کرد همواره در کنار مردم ترکیه و دولت ترکیه ایستاده و خواهد ایستاد و بازدید من از مجلس ترکیه به عنوان نماد حمایت از دموکراسی و مردم ترکیه است.
 
ظریف که پیش از ظهر امروز جمعه در راس هیاتی وارد آنکارا شده بود، بعد از دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ٬به اتفاق وی به نهاد ریاست جمهوری رفت.
 

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف، ضمن ستایش از مواضع تهران در حمایت از دولت ترکیه گفت وزیر امور خارجه ایران از همان لحظات اول کودتا بارها با تماس تلفنی حمایت خود را از دولت و ملت ترکیه در قبال کودتاچیان ابراز کرد.

ظریف در این دیدار درباره مهم ترین مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی با رئیس جمهوری ترکیه گفت و گو و تبادل نظر کرد.
 
این اولین دیدار یک مقام عالی رتبه ایران از ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه) است.
دیدار وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهوری ترکیه که با ضیافت ناهار همراه بود، بیش از سه ساعت به طول انجامید.
 
ظریف در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه ترکیه گفت: ما معتقدیم دوران زورگویی کودتا سپری شده است و در منطقه ما جایی ندارد ؛ نمی توان رای، اراده و خواست مردم را با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد٬ به همین دلیل همه مقام های ایران از جمله مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و من و سایر مقام ها، کودتا را محکوم کردیم.
 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر اختلاف نظری میان کشورهای منطقه باشد، می توانیم آن را از طریق گفت و گو برطرف کنیم.

کلید واژه ها: مردم ترکیه


نظر شما :