هدف کودتا، نا امن کردن ترکیه و جنگ داخلی بود

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۴۶ کد : ۱۹۶۲۳۰۵ سرخط اخبار


بسیاری از تحلیل گران هدف  قدرتهای پشت پرده کودتا از انجام کودتا  را نه پیروزی بلکه دامن زدن به نا امنی گسترده  جهت جنگ داخلی و استارت تجزیه این کشور و یا در حد اقل صورت زایل کردن اعتبار اردوغان جهت براندازی او می دانند
 نومان کورتولموش معاون نخست وزیر  و سخنگوی دولت ترکیه طی شرکت در برنامه ای در شبکه تلویزیونی Fox TV ضمن تأکید بر نیاز به تشکیل ساختار جدیدی در نیروهای مسلح ترکیه ، اظهارداشت: "تنها کار نیروهای مسلح ترکیه، دفاع از کشور میباشد. نیاز به نیروهای مسلحی داریم که در سیاست دخالت نداشته باشد."معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه ابراز داشت که اقدام به کودتای 15 جولای، سناریویی که زمینه را برای ایجاد جنگ داخلی و اشغال ترکیه از سوی خارجیان حاضر میکرد، بود.
 عبدالقادر سلوی روزنامه نگار شهیر ترکیه در مقاله تاریخ 25 مرداد ماه در حریت نوشت:  در نتیجه یک سرکشی جدید توسط ایادی گولن در ارتش ، کشانده شدن ترکیه به اغتشاش و آشوب داخلی و تامین امکان مداخله قدرت های خارجی هدف گذاری شده بود. سلوی می افزاید : یک ژنرال می گوید که «اگر عمر خالص دمیر فرمانده مقر مرکزی پلیس آنکارا، با کشتن ژنرال سمیح ترزی  سردسته کودتاگران آنکارا، جلوی افتادن مرکز عملیاتی نیروهای ویژه به دست کودتاگران را نمی گرفت، درگیری ها حداقل 5 روز به طول می انجامید». این ژنرال  هشدار داده بود که کودتاگران نه فقط کودتا، بلکه در صدد ایجاد جنگ داخلی بودند.


نظر شما :