ایران تعطیلی بازداشتگاه‌های استرالیا برای پناهجویان را خواستار شد

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۶۲۳۴۰ سرخط اخبار

سفارت کشورمان در استرالیا با صدور بیانه ای نسبت به انتشار گزارش های مربوط به نقض حقوق پناهجویان ایرانی در بازداشتگاه های تحت مدیریت این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران با توجه به گزارش های متعدد منتشر شده توسط سازمان های حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر درباره وضعیت وخیم، غیرقابل دفاع و نامناسب محل های نگهداری پناهجویان در اردوگاه های واقع در نائورو و جزیره مانوس پاپوآ گینه نو و برخوردهای غیرانسانی با آن ها، مراتب نگرانی عمیق و اعتراض خود را نسبت به ادعاهای مربوط به نقض حقوق پناهجویان اعلام کرد.
در این راستا محمدجواد ظریف، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفیر جدید استرالیا در تهران در تاریخ 24 مرداد 95 مراتب ناخرسندی ایران را در خصوص وضعیت نامناسب پناهجویان ایرانی و بدرفتاری با آنان اعلام کرد و از دولت استرالیا خواست تا هرچه سریع تر نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کند.
در این بیانیه آمده که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بر اساس قوانین بین المللی، مسوولیت نگهداری اجباری پناهجویان در دو بازداشتگاه مانوس و نائورو بر عهده دولت استرالیا بوده و این کشور در چارچوب قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه و کنوانسیون های مربوط به پناهجویان موظف به رعایت حقوق آن ها، فراهم کردن امکانات مناسب زندگی و تسریع جهت رسیدگی جدی به وضعیت آن هاست.
سفارت کشورمان در استرالیا در راستای سیاست اصولی حفظ عزت و حقوق اتباع ایرانی، خواستار تعطیلی هرچه سریع تر دو بازداشتگاه غیرقانونی نائورو و مانوس (حتی از نظر دادگاه عالی پاپوآ گینه نو) است که پناهجویان در آن جا بنا به گزارش گروه ها و سازمان های حقوق بشری در وضعیت بسیار نامناسب جسمی و روحی با شرایط سخت زندگی به سر می برند.
جمهوری اسلامی ایران به طور مکرر با مقامات عالی رتبه و سازمان های ذی ربط استرالیایی جهت تسریع در تعیین تکلیف و بهبود وضعیت پناهجویان ایرانی گفت وگو کرده و فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی دولت استرالیا به منظور ترغیب آنان به بازگشت داوطلبانه به ایران را پیشنهاد داده است.
جمهوری اسلامی ایران از بازگشت داوطلبانه و بدون اجبار شهروندان ایرانی به وطن حمایت می کند و بارها سفارت کشورمان در استرالیا آمادگی خود برای کمک به بازگشت آنان و صدور برگ عبور بعد از احراز هویت و اطمینان از داوطلبانه بودن بازگشت حتی با حضور در داخل کمپ های پناهجویان در سراسر استرالیا را اعلام کرده است.


نظر شما :