۱۱ سپتامبر داعش در لبنان ناکام ماند

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۶۲۳۹۰ سرخط اخبار

گرچه اخباری مبنی بر مشارکت دروزها و یا مسیحیان لبنانی در جنگ علیه گروه داعش در سوریه و عراق شنیده نشد، اما این گروه به هسته ای خفته خود دستور داده است که این دو طائفه را در فهرست اهداف خود قرار دهند.

 
به گزارش تسنیم، فراخوان داعش علیه دروزی ها و مسحیان لبنانی در حالی اعلام شده است که اخباری مبنی بر مشارکت آنان در جنگ علیه این گروه در سوریه و یا عراق شنیده نشد با این حال اکنون داعش به هسته های خفته خود دستور داده است که دروزی ها و مسیحان و سیاستمداران آنان را هدف قرار دهند.
 
قتل و کشتار و بیرون راندن دروزی ها و مسیحیان از خانه و کاشانه خود
 
به گزارش روزنامه الاخبار، خطرناک ترین اطلاعاتی که  در اختیار دستگاه های امنیتی لبنان است، اینکه داعش درصدد است تا علاوه بر ترور سیاستمداران مسیحی و دروز لبنانی و در راس آنان ولید جنبلاط، نماینده پارلمان و رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان را هدف قرار داده و اهالی این دو طایفه را از مناطق و روستاهای محل سکونت خود بیرون کند.
 
این اطلاعات حاکی از این هستند که فرماندهی عملیات خارجی داعش در الرقه سوریه به باندهای خفته در لبنان دستور داد است که باید محور اصلی عملیات خود را در مناطقی که اکثریت جمعیت آن  مسیحی و یا دروزی هستند، متمرکز کنند.
 
در این میان « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان همواره در سفرهای خارجی و دیدارهای مطبوعاتی خود گفته است که لبنان در راس فهرست جهانی مبارزه امنیتی پیشدستانه با تروریسم قرار دارد حال آنکه برخی طرف ها معتقدند المشنوق مبالغه می کند و موفقیت های امنیتی پیشگیرانه تنها در بیانیه ها و سخنرانی ها دیده شده است.
 
خنثی شدن 11 سپتامبر داعش در لبنان
 
به هر حال بررسی های نشان می دهد، دستگاه های امنیتی لبنان در چند ماه گذشته با متلاشی کردن چندین باند وابسته به داعش و جبهه النصره  موفق شدند تعداد زیادی از عملیات تروریستی را خنثی کرده و مانع وقوع آن شوند .
 
مهمترین عملیات های تروریستی که خنثی شد، عملیاتی بود که داعش در صدد اجرای آن در ماه رمضان گذشته بود و اگر عملی می شد ، « یازدهم سپتامبر لبنانی» تکرار می شد.
 
بر این اساس داعش در صدد منفجر کردن همزمان یک مجتمع تجاری و چند مکان عمومی و مردمی و نیز توریستی در بیروت و ضاحیه آن و نیز مناطق دیگر بود.
 
اما نیروهای امنیتی ارتش لبنان در زمان مناسب وارد عمل شده و توانستند باندی را که قرار بود این عملیات را انجام دهد، متلاشی کنند و البته در مورد جزییات مربوط به این باند توضیحی داده نشده است.
 
نیروهای امنیتی و ارتش لبنان تاکنون به منظور متلاشی کردن باندهای تروریستی چندین عملیات امنیتی و نظامی در بلندی های شهرک عرسال در شمال شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه انجام داده اند  که آخرین مورد آن دو هفته قبل بود که به بازداشت طارق الفلیطی و هلاکت سامح البریدی منتهی شد و حتی ابومالک التلی سرکرده النصره نیز چهار بار از سوی ارتش لبنان هدف قرار گرفت.
 
یکبار خطای جزئی موشک شلیک شده به سوی خودروی حامل ابومالک التلی مانع از موفقیت نیروهای ارتش لبنان شد و سه بار هم تصمیم برای هدف گرفتن او در آخرین لحظه لغو شد.
 
تشکیل جلسه سرکردگان جبهه النصره با حضور التلی در خانه ای با حضور تعداد زیادی زن و کودک ، بدی آب و هوا و دقیق نبودن اطلاعات محل استقرار او دلایل لغو تصمیم حمله به سرکرده جبهه النصره اعلام شد.
 
التلی مسئول مستقیم عملیات کشته شدن دهها لبنانی و اعدم دو نظامی بود که به اسارت النصره در آمده بودند به اضافه اینکه وی مسئولیت حمله به شهرک عرسال و ربودن چند نیروی نظامی و امنیتی و کشته شدن چند نفر دیگر در این منطقه را بر عهده داشت.
 
التلی که مسئول کشته شدن تعدادی از اهالی شهرک عرسال و مهاجران سوری است و فرمانده کنونی نیروهای تروریستی در این منطقه را به دست دارد و اکنون سخت تحت تعقیب نیروهای ارتش لبنان قرار دارد.
 
محور عملیات بر مناطق دروزی و مسیحی نشین متمرکز می شود
 
به نوشته الاخبار اطلاعات موجود حاکی از این است که   فرماندهی عملیات خارجی داعش در الرقه سوریه به باندهای خفته خود در لبنان دستور داده اند که باید محور عملیات خود را در مناطقی که اکثریت جمعیت مسیحی و یا دروزی هستند، متمرکز کنند.
در این دستورها بر اجرای عملیات بزرگ علیه مسیحیان و دروزی ها به منظور امکان پوشش گسترده رسانه ای آنها بسیار گسترده تر از قبل تاکید شده است.
 
کوچ اجباری مسیحیان و دروزی ها شبیه آواره کردن ایزدی ها در عراق
 
یک سرکرده امنیتی داعش نیز تاکید کرد که اگر این عملیات موفقیت آمیز باشد نباید فقط به دنبال ایجاد وحشت وترس بود، بلکه باید به کوچ اجباری تعداد زیادی از شهروندان مسیحی و دروزی لبنانی از شهرک ها و روستاهایشان منتهی شود، همانطور که در مورد ایزدی ها در سنجار و مسیحیان در دیگر مناطق عراق اتفاق افتاد.

کلید واژه ها: دروزی ها ارتش لبنان


نظر شما :