اسد می‌تواند شریکی در مرحله انتقالی باشد

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۲۶ کد : ۱۹۶۲۴۱۳ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه می گوید، کشورش طی 6 ماه آینده برای جلوگیری از تقسیم سوریه، در قبال مساله این کشور نقش فعالانه تری ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران در استانبول تاکید کرد، آنکارا به منظور جلوگیری از چند تکه شدن سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن تصمیم دارد طی 6 ماه آینده در مورد بحران سوریه فعال تر عمل کند.  

نخست وزیر ترکیه گفت: می توانیم برای دستیابی به راه حلی در سوریه با مشارکت ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس، آمریکا و روسیه همکاری کنیم.

وی گفت که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می تواند شریکی در مرحله انتقالی باشد، بشار اسد یکی از طرف های کارآمد در نزاع در سوریه است و می توان با او در مرحله انتقالی گفتگو کرد، اما نمی تواند در آینده سوریه باقی بماند.

نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش اجازه تقسیم سوریه بر اساس امور نژادی را نخواهد داد.

سوریه بیش از 5 سال است که صحنه درگیری های گسترده است؛ درگیری هایی که کردهای آن توانسته اند نقشی بسیار برجسته در آن داشته باشند. همین اقدامات چشمگیر نیروهای کرد سوریه کشورهای همسایه از جمله ترکیه را به سمت این تحلیل ها سوق داده است که این گروه اقلیت نژادی بتواند به عنصری تعیین کننده و مستقل در آینده سیاسی سوریه تبدیل شود. آنکارا نگران است چنین سرنوشتی کردهای این کشور را نیز برای دستیابی به استقلال به شورش وادارد.


نظر شما :