استرداد «گولن» محور مذاکرات «بایدن» در ترکیه

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۶۲۴۲۶ سرخط اخبار

استرداد «فتح الله گولن» یکی از مهمترین موضوعاتی است که معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر قریب الوقوع خود به ترکیه با مقامات این کشور پیرامون آن گفتگو خواهد کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری سی اِن اِن، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر قریب الوقوع خود به ترکیه در روز بیست و چهارم آگوست با مقامات این کشور دیدار و پیرامون موضوعاتی مهم از جمله استرداد «فتح الله گولن»- واعظ اسلامی ترک تبار مقیم آمریکا و متهم اصلی کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه- گفتگو خواهد کرد.

گفتنی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خواستار استرداد فوری این واعظ اسلامی ۷۵ ساله ترک تبار به دولت ترکیه شده است. این در حالی است که گولن هرگونه اتهام در خصوص سازماندهی کودتای نافرجام ترکیه را رد می کند.

اردوغان روز شنبه در یک کنفرانس خبری در استانبول اعلام کرد که در جریان سفر بایدن به ترکیه، گروه تحت رهبری گولن- که دولت ترکیه آن را یک گروه تروریستی می خواند- «اولویت اصلی دستورکار مذاکرات دوجانبه» خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود که در پی کودتای نافرجامی که به کشته شدن ۳۰۰ تن و دستگیری بیش از ۳۵۰۰ نفر انجامید، روابط آنکارا و واشنگتن تاحدودی به سردی گرایید.

به رغم آنکه دولت آمریکا هرگونه اتهام در خصوص نقش و دخالت خود در این کودتا را رد کرده است، اردوغان و سایر مقامات ترکیه می گویند که آمریکا و دیگر کشورهای غربی در محکوم نمودن این کودتا به اندازه کافی قاطعانه عمل نکرده اند.

«بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه پیش از این ادعای آمریکا مبنی بر بی اطلاعی از دست داشتن «فتح الله گولن» در کودتای نافرجام ۱۵ جولای را تمسخر مردم ترکیه نامید.

مقامات ارشد کاخ سفید نیز در گفتگو با سی اِن اِن اظهار داشتند که در راستای اطمینان یافتن از دریافت تمام شواهد و مدارک موردنیاز برای پرونده استرداد گولن، با همتایان ترک خود همکاری می کنند. با این حال، این مقامات می گویند که دادگاه تکلیف نهایی پرونده استرداد گولن را تعیین خواهد کرد و این امر خارج از حدود اختیارات رئیس جمهور آمریکا و یا معاون وی است.

کلید واژه ها: اِن


نظر شما :