ظریف: ما و کوبا از خصومت های آمریکا رنج بردیم

۰۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۴:۳۶ کد : ۱۹۶۲۴۶۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران با اشاره به مناسبات خوب سیاسی و اقتصادی ایران با اکثر کشورهای آمریکای لاتین گفت: امیدواریم در سفر به ٦ کشور این منطقه بتوانیم روابط سیاسی را تقویت کرده و زمینه را برای همکاری های گسترده تر بخش خصوصی فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به هاوانا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سفرش به آمریکای لاتین در جمع خبرنگاران اعزامی با اشاره به روابط ایران با قاره آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار مستحکمی با قاره آمریکا داشته و هم اکنون این روابط را دارد و این روابط به ویژه با آمریکای لاتین بسیار دیرینه است و از ابتدای انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به این قسمت از جهان داشته و حضور گسترده سیاسی و اقتصادی در آمریکای لاتین داشتیم. 

وی با یادآوری این نکته که طی یک سال گذشته این سومین باری است که برای سفر به آمریکای لاتین طراحی و برنامه ریزی کردیم، خاطرنشان کرد: ولی به دلیل تحولات در منطقه ما و آمریکای لاتین ناگزیر به تعویق این سفر شدیم و خوشحالم با مقداری تاخیر از ٦ کشور این منطقه و به همراه  یک هیات بزرگ از بخش خصوصی و مسئولان اقتصادی دولتی از این کشورها بازدید می کنم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که حدود ٦٠ نفر از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از٢٠ نفر از مدیران بخش های اقتصادی دولتی در این سفر حضور دارند، این حضور را نشانگر اهمیتی دانست که نه تنها بخش دولتی جمهوری اسلامی برای روابط با آمریکای لاتین قائل است بلکه بخش خصوصی نیز برای گسترش روابط با این منطقه اهمیت قائل می باشد.

* حضور گسترده و دیرینه ایران در آمریکای لاتین 

ظریف حضور ایران در آمریکای لاتین را هم گسترده و هم قدیمی خواند و به پروژه های مختلفی که در این منطقه توسط بخش خصوصی و دولتی ایران اجرا شده اشاره کرد. 

به گزارش فارس، ظریف به روابط سیاسی ایران با کشورهای این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: روابط سیاسی خوبی با اکثریت قریب به اتفاق این کشورها داریم و شاید سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در این منطقه قابل مقایسه با کشورهای دیگر آسیایی نباشد و حضور بسیار خوب و روابط بسیار خوبی با این منطقه داریم. 

وی به ارتباطات بسیار خوب اقتصادی ایران با این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم در این سفر در 6 کشور بتوانیم روابط سیاسی را تقویت کرده و زمینه را برای همکاری های گسترده تر بخش خصوصی فراهم کنیم. 

* در کنار دولت و مردم کوبا بودیم/ هر دو از خصومت های آمریکا رنج بردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره کوبا مقصد اول این سفر و سطح مناسبات تهران و هاوانا با بیان اینکه ما در کنار دولت و مردم کوبا ایستاده ایم و هر دو از خصومت های ایالات متحده آمریکا رنج بردیم، اظهار داشت: کوبایی ها شاید ٥ دهه و بیشتر تحریم های آمریکا را تحمل کردند و علیرغم سفر رئیس جمهور آمریکا این تحریم ها کماکان ادامه دارد، گرچه مقداری از آن کم شده ولی هنوز برقرار است. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره با سیاست های مقابله با استکبار که شاخصه جمهوری اسلامی بود در کنار مردم کوبا بود، عنوان کرد: ما با توجه به اینکه بیش از سه دهه تحت تحریم آمریکا قرار داشتیم،  فشارها را کاملا درک می کنیم. 

ظریف به همکاری های ایران و کوبا در زمینه های مختلف اشاره کرد و افزود: همکاری های خوبی در زمینه بیوتکنولوژی و سایر زمینه ها با کوبا داشتیم که کماکان مایلیم ادامه دهیم. 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی ایران برای همکاری های علمی و فنی و سایر همکاری ها با کوبا تمایل دارد، به روابط سیاسی خوب تهران و هاوانا نیز اشاره کرد. 

وزیر خارجه با اشاره به هفدهمین نشست سران عدم تعهد که قرار است نیمه دوم شهریور ماه در جزیره مارگاریتای ونزوئلا برگزار شود، گفت: در آستانه نشست سران عدم تعهد در ونزوئلا هستیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنونی جنبش و کوبا به عنوان دو عضو فعال و موثر عدم تعهد هماهنگی خوبی دارند تا اطمینان حاصل کنیم اجلاس بسیار موفقی خواهد بود.

کلید واژه ها: آمریکای لاتین روابط سیاسی


نظر شما :