طرح جدید مخالفان سوریه برای حل بحران این کشور

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۶۲۷۸۴ سرخط اخبار

شبکه خبری الجزیره به پیش نویس طرحی از مخالفان سوریه درباره حل بحران این کشور دست یافته که از مهم ترین بندهای آن تشکیل هیئت دولت انتقالی بعد از برکناری بشار اسد است.

به گزارش ایسنا، الجزیره این پیش نویس را که قرار است طی چند روز آینده از سوی هیئت عالی مخالفان و رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در کنفرانس لندن ارائه شود، منتشر کرده است.

از مهم ترین بندهای این پیش نویس تشکیل هیئت دولت انتقالی بعد از برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. بعدا نیز هیئت دولت انتقالی شورای نظامی مشترکی را با مشارکت مخالفان و نمایندگانی از نظام تشکیل خواهد داد.

در طرح مخالفان سوری آمده، هیئت دولت انتقالی از لحظه تأسیس حق دارد برای مبارزه با شبه نظامیان طایفه گرا و گروه های مزدور و تروریستی از جامعه جهانی درخواست کمک کند.

براساس این پیش نویس مرحله انتقالی با صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت درباره ممنوعیت عملیات نظامی در سوریه به جز جنگ با مزدوران و تروریست ها و شبه نظامیان آغاز خواهد شد.

در این پیش نویس بر لزوم حفظ وحدت سوریه و حقش دربازپس گیری مناطق اشغال شده و ملی دانستن مسئله کردها و تلاش برای تضمین دستیابی آن ها به حقوق خود تأکید شده است.

در همین راستا، اسعد الزعبی، رئیس هیئت عالی مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو گفت: ما در حال برگزاری نشست هایی در ریاض برای بررسی اوضاع نظامی در استان های حلب و حماه هستیم و سیاست دولت درباره مجبور کردن سوری ها به مهاجرت از شهرهای داریا و المعضمیه و محله الوعر در حمص را بررسی می کنیم.

به گفته الزعبی این نشست ها تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: هیئت عالی مخالفان پیشتر دیدگاه خود را درباره حل سیاسی بحران به استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و کشورهای دوست داده بود اما پیش نویس کنونی شامل برخی تغییرات جزئی است.

الزعبی گفت: ما پیشتر نسخه ای از دیدگاه خود را به کشورهای غربی و منطقه ای داده بودیم و این دیدگاه از سوی جامعه بین المللی مورد قبول واقع شد. من فکر نمی کنم نظام سوریه و هم پیمانانشان از جمله روسیه و ایران از این پیش نویس انتقاد کنند.

کلید واژه ها: هیئت دولت انتقالی هیئت دولت


نظر شما :