اوباما در فروش هواپیما به ایران دخالتی نداشت

۰۲ مهر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۳۳۴۳ سرخط اخبار

سخنگوی کاخ سفید می گوید رئیس جمهور آمریکا دخالتی در صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران نداشته و این صرفاً یک تصمیم کارشناسی بوده است.

به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امشب به آشوب خیابانی شهر شارلوت در کارولینای شمالی که پس از تیراندازی مأموران به یک مردم سیاه پوست غیرمسلح آغاز شد، واکنش نشان داد.

دختر مقتول می گوید پدرش مسلح نبوده و کتاب در دست در حال گذر از خیابان بوده؛ پلیس اما می گوید که این مرد مسلح بوده و پلیس ها را تهدید کرده است. دستگاه امنیتی آمریکا اعلام کرده که ویدئوی مقابله این مرد سیاه پوست با پلیس فقط به خانواده اش نشان داده خواهد شد و نه به رسانه های جمعی.

ارنست در این خصوص گفت: «رئیس جمهور امروز با فرماندار کارولینای شمالی تماس گرفت و از اوضاع باخبر است. رئیس جمهور همچنین به جوامعی که عزیزشان را از دست داده اند، تسلیت گفت.»

سخنگو سپس به انتقادهای اوباما از تظاهرکنندگان پرداخت و گفت: «رئیس جمهور همچنین تصریح کرد که ضمن محفوظ ماندن حق تظاهرات مسالمت آمیز، اینگونه اجتماعات نباید بهانه ای برای خشونت و تخریب اموال عمومی باشد.»

در ادامه صحبت به صدور مجوز فروش چند فروند هواپیمای مسافربری ایرباس و بوئینگ به ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا رسید.

دیروز این وزارتخانه، مجوز فروش 17 فروند ایرباس و تعداد نامشخصی بوئینگ به ایران را صادر کرد؛ هنوز مشخص نیست مجوز فروش مابقی صدها هواپیمای خریداری شده چه زمانی صادر می شود. رسانه های آمریکایی با توجه به صدور این مجوز در زمان حضور «حسن روحانی» و «باراک اوباما» روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک، حدس هایی زده بودند.

جاش ارنست این حدس ها را بی پایه و اساس دانست و گفت: «رئیس جمهور (اوباما) دخالتی در صدور این مجوزها نداشته و صدور آنها حاصل نظر کارشناسان اداره کنترل اموال خارجی وزارت خزانه داری (اُفک) بود.»

سخنگوی کاخ سفید در خصوص شرایط این مجوزها گفت: «این مجوزها به صورت محدود و برای صادرات هواپیماهای مسافربری غیرنظامی صادر شده و انتقال این پرنده ها به نهادهای تحریمی را ممنوع کرده است.»

کلید واژه ها: مجوز فروش


نظر شما :