کودتاچیان به دنبال ربودن اردوغان بودند

۰۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۶۴۱۶۳ سرخط اخبار

راساس پرونده های تشکیل شده درباره کودتای 15 ژوئیه، کودتاچیان در نظر داشتند که رئیس جمهور ترکیه را ربوده و وی را به یک ناو منتقل کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، این نقشه در جریان بازجویی های دادستانی در ازمیر براملا شده است. دولت ترکیه می گوید، اعضای سازمان وابسته به فتح الله گولن به دنبال کودتا بودند.

براساس مطالب ارائه شده توسط دادستانی در ازمیر، فتح الله گولن مظنون به طراحی کودتا بوده و 267 مقام ارشد نیز متهم به مشارکت در کودتا بوده اند که 13 نفر از آنها ژنرال هستند.

براساس مندرجات این پرونده، پیش از کودتا عادل اوکسوز که تئوریسین وابسته به فتح الله گولن خوانده می شود و یکی از افراد اصلی در نیروی هوایی ترکیه بوده با مقامات نظامی وابسته به گولن در ویلایی در آنکارا دیدار و گفت وگو کرده اسصت. وی در این دیدار نقشه کودتا را اعلام کرده است. سپس اوکسوز به آمریکا رفته و با گولن دیدار کرد و پس از بازگشت از آمریکا کودتا را آغاز کرد اما آن شب وی در آنکارا بازداشت شد.

دادستان ازمیر می گوید، اگر اردوغان در استانبول بود، "گولنیست های" موجود در نیروهای ویژه ارتش ترکیه، او رلا دستگیر و سوار بر هلیکوپتر به یک ناو که در ساحل استانبول مستقر بود، منتقل می کردند بر این اساس. همچنین قرار بود بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه به پایگاه نظامی آکینجی منتقل شد.

کلید واژه ها: گولن


نظر شما :