فرید زکریا: ترامپ به لطف تقابل با نخبگان و تحریک روحیات نژادپرستانه رئیس‌جمهور شد

۲۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۶۴۶۸۰ سرخط اخبار

ک تحلیلگر برجسته آمریکایی در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، دو عامل تقابل با نخبگان و تکیه به روحیات نژادپرستانه سفیدپوستان را عامل پیروزی ترامپ دانست.
 
به گزارش انتخاب، «فرید زکریا» نظریه پرداز و کارشناس برجسته آمریکایی می گوید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به واسطه دو عامل اصلی در انتخابات پیروز شده است.
 
وی در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست، توجه به اقشار فرودست جامعه و تحریک احساسات نژادپرستانه سفیدپوستان آمریکایی را عوامل اصلی پیروزی ترامپ دانسته است.
 
زکریا در بخشی از این یادداشت با اشاره به آرای بالای ترامپ در مناطق روستایی، نوشته است: «موفقیت بزرگ جمهوری خواهان در جوامع روستایی، این است که با وجود آنکه آن ها معمولا از سیاست های اقتصادی ای حمایت می کنند که برای این افراد مضر است، اما آن ها با ایجاد همزادپنداری فرهنگی، مذهبی و احساسی با این گروه ها، به این افراد نشان می دهند که برایشان احترام قائل هستند.»
 
وی افزود: «بنابراین، گناه بزرگ چپ امروز، نخبه گرایی بوده است.»
 
این کارشناس آمریکایی در مورد دومین نتیجه انتخابات، نوشته است: «این انتخابات یک گناه دیگر را هم برجسته کرد: نژادپرستی.»
 
زکریا با بیان اینکه آرای ترامپ در میان سفیدپوستان دارای تحصیلات کم بسیار بالا بوده و در میان سفیدپوستان متوسط هم نسبتا زیاد بوده، نوشته است: «از این منظر، ترامپ غیرعادی هم نیست. پوپولیسم راست گرا در بسیاری از کشورهای غربی رو به رشد است. این مسئله در کشورهای شمال اروپا، که رشد اقتصادی قدرتمندی دارند، رو به گسترش است. در آلمانی که تولید شغل صنعتی اش همچنان قدرتمند مانده و در فرانسه ای که دولت از طبقه کارگر حمایت مالی می کند. ویژگی مشترک در همه این مناطق، این است که اکثریت سفیدپوست، اخیرا با موجی از پناهجویان مواجه شده اند.»
 
وی در پایان نوشته است که ترامپ توانست با تکیه بر دو عامل «نخبه گرایی» و «نژاد» به ریاست جمهوری برسد، اما در عین حال شعارهایش موجب شد تا میلیون ها نفر از شهروندان آمریکایی از روی کار آمدن وی هراسان شده اند.
 
زکریا توصیه کرده است که آمریکایی ها برای کاهش شکاف های ایجاد شده در جامعه، با یکدیگر به گفت وگو بپردازند.

منبع: فارس

کلید واژه ها: ترامپ سفیدپوستان


نظر شما :