پیروزی ترامپ آغاز یک موج پوپولیستی در جهان است

۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۶۴۷۱۶ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که افزایش نارضایتی مردم سراسر جهان از نظام حاکم در کشورهایشان موجب شده است که یک موج پوپولیستی در سراسر دنیا به راه افتد و انتخاب ترامپ نیز ادامه همین موجی است که به راه افتاده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، قبل از آنکه پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، جهان را به حیرت آورد، یک تاجر ثروتمند برزیلی که یک ستاره تلویزیونی بود به عنوان شهردار بزرگترین شهر این کشور آمریکای جنوبی برگزیده شد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» با این مقدمه نوشت، در دیگر نقطه جهان، در جنوب شرق آسیا، یک پلیس خودخوانده که قول داده بود تمامی مجرمان را از بین ببرد و اجساد آنها را به دریا بیاندازد تا غذای ماهی ها شوند، بعنوان رهبر یک کشور 100 میلیونی شد.

در بریتانیا نیز مردم برخلاف توصیه های کارشناسان، انتخاب کردند که از اتحادیه اروپا جدا شوند و در همه پرسی به جدایی رأی دادند.

این روزنامه آمریکایی سپس نوشت که موج پوپولیستی 2016 که ترامپ را به اوج قدرت و نفوذ بین المللی رساند، از آمریکا آغاز نشده است و به طور قطع در اینجا نیز پایان نمی یابد.

طبق این گزارش، تا زمانیکه یک تغییر اساسی جلوی این موج پوپولیستی را نگیرد، مجموعه ای از پیروزی های عجیب و غریب در سال جاری میلادی به زودی می تواند به یک طغیان در سراسر جهان تبدیل شود.

واشنگتن پست نوشت، این موج پوپولیستی به پیروزی افرادی منجر می شود که خواستار اقدامات محکم به جای حاکمیت قانون، یکجانبه گرایی به جای همکاری، حمایت از منافع اکثریت به جای حمایت از قومیت ها و اقلیت های مذهبی می باشند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، رخداد بزرگ بعدی است که بهار سال آینده صورت می گیرد و «مارین لوپن» از آن جمله افرادی است که در صورت پیروزی، پاریس را به لیست پایتخت های جهان که گرفتار موج پوپولیستی شده اند، می افزاید.

البته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اتریش احتمالاً اولین کشوری خواهد بود که در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده خود، یک فرد راست افراطی را بعنوان رئیس دولت در غرب اروپا از سال 1945 تاکنون برگزیند.

در همان روز یعنی 4 دسامبر، مردم ایتالیا در یک همه پرسی برای قانون اساسی شرکت می کنند که ممکن است در آن، دولت چپ میانه «متئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا برکنار شود و در عوض سرنوشت جنبش پنج ستاره دموکراسی مشارکتی تقویت شود.

این روزنامه آمریکایی سپس به دلایل راه افتادن چنین موج پوپولیستی در جهان اشاره کرد و نوشت، نارضایتی مردم از منافع اقتصادی که برای عده اندکی سود دارد و باقی مردم را در رکود و فرورفتگی نگه می دارد، ناراحتی عامه مردم از پیامدهای فرهنگی یک جهان کاملاً به هم پیوسته و بیگانگی از یک طبقه سیاسی که تنها به قیمت از بین رفتن زندگی طبقه متوسط و کارگر جامعه به طبقه ثروتمند گرایش دارند، همگی از دلایلی است که در به راه افتادن موج پوپولیستی در جهان نقش دارد.

کلید واژه ها: پوپولیستی موج موج پوپولیستی


نظر شما :