اتحادیه اروپا مذاکرات الحاق ترکیه را متوقف نمی‌کند

۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۱۱ کد : ۱۹۶۴۷۲۱ سرخط اخبار

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از سرکوب طرفداران ادعا شده کودتای نافرجام 15 ژوئیه توسط دولت ترکیه انتقاد کردند اما درخواست اتریش برای تعلیق درخواست عضویت آنکارا در این بلوک نتوانست حمایت کافی را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با نشست 28 وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، آماده است تا رفراندومی را درخصوص ادامه مذاکرات حول محور الحاق کشورش به اتحادیه اروپا برگزار کند و تاکید کرد حکم اعدام را در صورتی که پارلمان قانونش را تصویب کند، احیا خواهد کرد.

ترکیه از زمان وقوع کودتای نافرجام 15 ژوئیه دست کم 110 هزار تن از جمله سربازان، قضات و معلمان را تعلیق، اخراج یا بازداشت کرده است. منتقدان اردوغان وی را به سوء استفاده از این مساله به عنوان بهانه ای برای سرکوب مخالفان متهم می کند؛ ادعایی که اردوغان آن را مرتبا رد کرده است.

سباستین کورز، وزیر امور خارجه اتریش گفت: من با ادامه مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا موافق نیستم و معتقدم ترکیه جایی در این بلوک ندارد.

لوکزامبورگ و بلژیک نیز از منتقدان ترکیه بودند اما قدرتمندترین اعضای اتحادیه اروپا همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و فنلاند از ادامه مذاکرات الحاق ترکیه حمایت کرده و می گویند پایان روند مذاکرات در حال حاضر بیشتر از آنکه مفید باشد، مضر است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: ترکیه برای ما بسیار مهم است و در این زمان دشوار و بغرنج درست نیست که مذاکرات را متوقف کنیم.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز نسبت به نشان دادن واکنش افراطی به رویدادها در ترکیه هشدار داد و گفت: نباید ترکیه را به گوشه رینگ سوق دهیم. ما نباید به شیوه ای که به ضرر منافع جمعی مان است واکنش افراطی نشان دهیم.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت: رهبران این بلوک در نشستی که برای 16 ـ 15 دسامبر (26 ـ 25 آذر) برنامه ریزی شده، وضعیت ترکیه را بررسی خواهند کرد. برای متوقف کردن مذاکرات باید رای اکثریت به دست آید و کاملا مشخص است که در وضعیت کنونی اکثریتی وجود ندارد.

تیمو سوئینی، وزیر امور خارجه فنلاند گفت: بسیار مهم است که در وهله کنونی مذاکرات درباره الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را حفظ کنیم چرا که این تنها راه برای نفوذ داشتن و تاثیرگذاشتن بر ترکیه است. اما همه می دانند که اگر ترکیه به اقدامات کنونی اش ادامه دهد عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد چرا که "اعدام"، خط قرمز قطعی برای اتحادیه اروپا است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :