این زن خلخالی رئیس‌جمهور آذربایجان می‌شود؟

۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۶۴۷۲۷ سرخط اخبار

وقت ایران: در جمهوری آذربایجان، الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین برای سومین بار در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد. با اینکه طبق قانون اساسی محدودیتی درباره انتخاب وی برای دوره های متوالی وجود ندارد ولی علی اف از سوی مخالفان و حتی سازمان های بین المللی تحت فشار است که برای چهامین دوره نامزد ریاست جمهوری نشود و چنانکه «ساوالان خبر» نوشته، برای دوره آتی ریاست جمهوری از طرف حزب آذربایجان نوین، مهربان علیوا کاندیدای ریاست جمهوری می شود.

مهربان علیوا نوه میرجلال پاشایی از روستای اندبیل خلخال است؛ میرجلال از نویسندگان به نام و صاحب سبک آذربایجان و دارای دکترای زبان شناسی است و بیش از ۷۰ جلد کتاب و داستان های کوتاه نوشته است. 

فرزند میرجلال، حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده، عموی مهربان علیوا بود و پدر مهربان علیوا، عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو بود. مادرش آیدا ایمان قلیوا یک زبان شناس برجسته به شمار می رود.

علیوا پس از اتمام دوره متوسطه در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۳ با الهام علی اف، فرزند حیدر علی اف ازدواج کرد. وی تحصیلاتش را در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان ادامه داد. سپس از آکادمی سچنوف مسکو در رشته پزشکی دانش آموخته شد. در طول سال های ۱۹۸۸-۱۹۹۲ در بخش چشم آکادمی پزشکی مسکو که توسط دکتر میخائیل کراسنوف اداره می شد، مشغول به کار شد.

مهربان علیوا به خاطر فعالیت های انسان دوستانه جایزه لژیون دونور بالاترین نشان فرانسه را گرفته است. مدال موتسارت یونسکو را در سال ۲۰۱۰ به جهت تقویت گفت وگوی فرهنگی از ایرینا بوکووا، مدیرکل وقت یونسکو دریافت کرد.

لس آنجلس تایمز، مهربان علیوا را یکی از عوامل مهم در موفقیت همسرش در پست ریاست جمهوری شمرده و بنا به نوشته مجله ساندی تایمز، مهربان علیوا یکی از پرنفوذترین و قدرتمندترین شخصیت های دولت جمهوری آذربایجان می باشد.

در زمانی که مهربان علیوا به عنوان بانوی اول آذربایجان بوده در زمینه فرهنگ و هنر کارهای اساسی و زیربنایی انجام داده و در زمینه حقوق بشر همیشه به عنوان یک پیشرو حرکت کرده است. در واقع مهربان علیوا مبنای کار خود را توسعه فرهنگی قرار داده و در زمینه فرهنگ و هنر خصوصا موسیقی آذربایجان در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارد و بزرگترین آکادمی موسیقی را هم پایه ریزی کرده است.

با اینکه در چگونگی سیاست ورزی الهام علی اف نقش مهمی دارد ولی اگر مهربان علیوا به ریاست جمهوری برسد با مکتب سیاسی خلخال فصلی نوین در آذربایجان رقم خواهد خورد.

کلید واژه ها: مهربان علیوا الهام علی اف


( ۱۵ )

نظر شما :

حسین رنگرز ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۹
مرحوم میرجلال پاشایف از عندلیب خلخال نه بلکه از روستای اندبیل در 7-8 کیلومتری شهرستان صوفیان تبریز است