چاووش‌اوغلو: از رفتار اروپا خسته شده‌ایم!

۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۴۷۶۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه آلمان که به ترکیه سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود هدف انتقادهای گزنده ای قرار گرفت و این کنفرانس مطبوعاتی نهاتیا بسیار زودتر از موعد پایان یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان سفر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان به ترکیه میان او و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه جدل لفظی شدیدی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی در آنکارا درگرفت.

این نخستین سفر اشتاینمایر پس از بیش از یک سال به ترکیه است.

وزیر خارجه ترکیه سیلی از اتهام ها را به سوی همتای آلمانی خود روانه کرد؛ از جمله اینکه آلمان به هزاران عضو حزب کارگران کردستان ترکیه (پ .ک .ک) پناه می دهد و مانع از استرداد وابستگان به جنبش گولن به ترکیه می شود.

لحن اشتاینمایر که معمولا خونسرد است، زمانی که در جریان کنفرانس مطبوعاتی با سیل حملات مواجه شد، به شکل فزاینده ای به تندی گرایید و وزیر خارجه آلمان ضمن رد اتهام های همتای ترک خود، ترکیه را با نظر به بازداشت های گسترده پس از کودتای نافرجام در ترکیه در ژوئیه سال جاری میلادی، به اعتدال فراخواند.

اما وزیر خارجه ترکیه به حملات لفظی خود ادامه داد و این بار به "رفتار متکبرانه" اتحادیه اروپا تاخت و گفت، ترکیه از این رفتار خسته شده است و خواستار به رسمیت شناخته شدن به عنوان شریکی برابر است، نه شریکی درجه دو.

چاووش اوغلو افزود، اینکه مردم ترکیه پس از کودتای نافرجام خواستار اجرای مجازات اعدام برای طرفداران جنبش گولن هستند؛ کسانی که در کودتا شرکت داشته اند، امری بدیهی است.

او گفت: اگر می خواهید در تمام حوزه ها روابط خودتان را با ما ارتقا دهید، باید ترکیه را شریکی برابر ببینید نه یک کشور درجه دوم. ما چنین نگاهی به شرکایمان نداریم. ما هیچ وقت از بالا به پایین نگاه نمی کنیم. ما اهمیت زیادی به روابطمان با آلمان می دهیم و فرصتی برای گفت وگو درباره روابط ترکیه - اتحادیه اروپا با اشتاینمایر به وجود آمد. مساله ای که وجود دارد این است که نمی توان چالش روند عضویت در اتحادیه اروپا را تنها از طریق گام های مبتنی بر اعتماد پیمود.

اشتاینمایر نیز مانند بسیاری دیگر از سیاستمداران اتحادیه اروپا بر این نکته تاکید ورزید که قصد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای احیای مجدد مجازات اعدام در این کشور به معنای پایان پذیرفتن مذاکرات با ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواهد بود.

با این حال، رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت که از "رویکرد دوگانه" اتحادیه اروپا خسته شده است.

مولود چاووش اوغلو در ادامه رفتار آلمان در قبال طرفداران پ .ک .ک را به باد انتقاد گرفت و گفت، در آلمان ۴۵۰۰ پرونده در رابطه با اعضای پ .ک .ک تشکیل شده، اما تاکنون تنها سه مجرم به ترکیه پس فرستاده شده اند.

حتی زمانی که میکروفون به هنگام پرسش یک خبرنگار آلمانی نقص فنی پیدا کرد، چاووش اوغلو به کنایه گفت: «دلیلش نبود آزادی مطبوعات است». پس از رفع نقص فنی و نخستین پرسش خبرنگار آلمانی، کنفرانس مطبوعاتی پایان یافت، بی آنکه دیگر خبرنگاران آلمانی امکان طرح سوالاتشان را بیابند.

اشتاینمایر پیش تر نگرانی خود را از رفتار ترکیه در قبال آزادی مطبوعات و رسانه ها در این کشور ابراز کرده بود. او گفت، ترکیه نبایستی طرح این خواسته از سوی آلمان را به "خود برتربینی" تفسیر کند، بلکه بایستی به آن همچون یک نگرانی واقعی بنگرد.

وزیر خارجه آلمان افزود، آلمان برای بهبود دوباره مناسبات دو کشور تلاش بسیاری می کند.

فرانک والتر اشتاینمایر در مقابل اتهام های مکرر "کمک به تروریسم" واکنشی تند نشان داد و گفت: «ما اصلا از این اتهام علنی مطرح در ترکیه که "آلمان ساحل امن تروریست هاست"، سر در نمی آوریم». در ترکیه این امری روشن است که در آلمان با پ .ک .ک همچون سازمانی تروریستی رفتار می شود.

وزیر خارجه آلمان در نهایت با اشاره به فضای پرتنش حاکم بر گفت وگوها، "صمیمانه" از گفت وگوی "نه چندان ساده" اما  "بی پرده و صادقانه" با مقام های ترک سپاسگزاری کرد.

اشتاینمایر همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه دیدار کرد.

دیدار با نمایندگان مردم، از جمله با نمایندگان حزب دموکراتیک خلق (حامی کردها) در برنامه سفر وزیر خارجه آلمان قرار دارد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان


نظر شما :