چین ادعای ترامپ را رد کرد

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۶۵۶۰۲ سرخط اخبار

پکن ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه چین زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را دزدیده است، رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، توقیف زیردریایی بدون سرنشین آمریکا توسط پکن در آب های بین المللی در دریای چین جنوبی تنش ها میان واشنگتن و پکن را افزایش داد.

 

پس از اینکه پکن و واشنگتن اعلام کردند که این زیردریایی بدون سرنشین بازگردانده می شود. ترامپ در پیامی در توئیتر گفت که این زیردریایی دزدیده شده و اعلام کرد: ما باید به پکن بگوییم که آن زیردریایی را نمی خواهیم. بگذارید آن زیردریایی آنجا بماند.

 

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: اتهامات ترامپ علیه چین مبنی بر دزدیدن زیردریایی بدون سرنشین صحت ندارد.

 

هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری گفت: تصور کنید شما وسیله ای را در خیابان پیدا کردید در درجه اول پیش از برگرداندن آن نیاز دارید که آن را چک و کنترل کنید.

وی ادامه داد: دو طرف ارتباطات مشخصی از طریق کانال های نظامی دارند و ما معتقدیم که این حادثه می تواند به شکل مناسبی حل شود. او در ادامه جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

هم چنین رسانه های چینی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ علیه پکن، اعلام کردند که بی تجربگی وی می تواند باعث مقابله میان آمریکا و چین شود.

چندی قبل ارتش چین یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را در آب های بین المللی در دریای چین جنوبی توقیف کرد و بعد از رایزنی های متعدد سرانجام پنتاگون اعلام کرد پکن با بازگرداندن آن موافقت کرده است. این نشان می دهد که دو کشور برای حل یک حادثه غیر معمول آماده اند.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: پس از ارتباط مستقیم با مقام های چین اطمینان حاصل کردیم که آنها زیر دریایی بدون سرنشین نیروی دریایی ایالات متحده را پس می دهند. این توافق پس از آن حاصل شد که ایالات متحده مراتب اعتراض خود را به اقدام غیر قانونی چین اعلام کرد.  

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم شنبه صبح وارد این قائله شد و در پیامی توئیتری چین را به انجام اقدامی نامناسب متهم کرد. او نوشت: چین یک زیردریایی بدون سرنشین تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده را در آب های بین المللی دزدیده است؛ آن را از آب بیرون کشیده و در اقدامی بی سابقه به چین برده است.

ترامپ بعد از آنکه ارتش آمریکا اعلام کرد برای بازگرداندن این زیردریایی با چینی ها به توافق رسیده است، در پیام دیگری نوشت: باید به چینی ها بگوییم که آن زیردریایی دزدیده شده را نمی خواهیم. بگذارید آنها آن را نگه دارند!  

ترامپ با ارسال پیام های توئیتری خودش را وارد این جنجال تازه کرد و بعد از اینکه در پیام دوم خودش غلط املایی هم داشت و واژه "بی سابقه" را غلط نوشت، از سوی کاربران مورد تمسخر قرار گرفت. البته او بعدا این غلط دیکته ای را اصلاح کرد.

کلید واژه ها: زیردریایی بدون سرنشین


نظر شما :