استعفای تاچر، واشنگتن و مسکو را شوکه کرد

۱۱ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۵۲ کد : ۱۹۶۵۸۸۳ سرخط اخبار

براساس اطلاعات محرمانه ای که اخیراً توسط دولت انگلیس منتشر شده، کناره گیری مارگارت تاچر از سمت نخست وزیری انگلیس آمریکا و شوروی را شوکه کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسیا، این اطلاعات که تحت عنوان "کناره گیری نخست وزیر - مارگارت تاچر" منتشر شده شامل اظهارنظرهای رهبران جهان درباره نخست وزیر سابق این کشور و نوشته ای دو صفحه ای از سوی وزیر کابینه است در این باره که چرا بلافاصله پس از کناره گیری نخست وزیر رفراندوم برگزار نشد و یک برنامه "اقدام کناره گیری" ایجاد شد که حاوی جدول زمانی روز سرنوشت ساز ۲۲ نوامبر ۱۹۹ بود.

تاچر در چهارم مه سال ۱۹۷۹ نخست وزیر انگلیس شد و این اولین در تاریخ انگلیس بود که یک زن به چنین سمتی می رسید.

پرونده های کابینه برای سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ که در آرشیو ملی انگلستان منتشر شده اند شامل آخرین دقایق جلسات دولت تاچر است که طی آنها می گوید، "مشورت های من با همکارانم نشان داد که همه حامی این طرح هستند" اما مهمترین مساله ای که او قطعا به آن فکر می کرده است احتمال شکست وی در انتخابات بعدی بود.

این اسناد دولت انگلیس نشان می دهد در حالی که استعفای تاچر مانند یک "تصادف آهسته شده" در لندن توصیف می شود، در خارج از این کشور کمتر مورد درک قرار گرفته است.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در تماس تلفنی احساساتی خود به دولت انگلیس خطاب به مشاور سیاست خارجه تاچر، چارلز پاول گفته است: تصمیم تاچر برای کناره گیری "بدتر از مرگ در یک خانواده" است.

کیسینجر همچنین اضافه کرد که تاچر یکی از شخصیت های برجسته زمان معاصر است و "هیچ کس خارج از انگلیس – در واقع هیچ کس خارج از لندن" نمی تواند متوجه شود که دوستان محافظه کار شما چه کاری انجام داده اند.

این احساسات حتی در مسکو شدیدتر بود. سفیر شوروی یک پیام شخصی از سوی میخائیل گورباچف، رئیس جمهور وقت شوروی به "مارگارت" می دهد که در آن نوشته از این تصمیم "شوکه" شده است.

کلید واژه ها: تاچر


نظر شما :