طرفین مناقشه سوریه ممکن است از مذاکرات ژنو خارج شوند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۲:۱۶ کد : ۱۹۶۹۰۲۹ سرخط اخبار

مقامات دمشق و حتی مخالفان آنها از بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو به دلیل عملکرد ضعیف سازمان ملل و امکان خودداری از ادامه آن، به نفع ادامه رایزنی ها در آستانه خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، امروز در ژنو دور ششم از مذاکرات بین سوری ها برای حل و فصل بحران در سوریه آغاز می شود. این در حالی است که هم نمایندگان دمشق و هم مخالفانی که این روزنامه «ایزوستیا» با آنها صحبت کرده است، عدم رضایت خویش از عملکرد ضعیف "استفان دی میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه را اعلام کرده اند.

البته دی میستورا، برغم انتقاداتی که نسبت به وی می شود، به خط مشی خود ادامه داده و روی ادامه بررسی «سبد به اصطلاح چهارگانه» اصرار دارد. این مسئله منجر به آن شده که صداهایی از سوریه شنیده می شود که از آمادگی طرفین مناقشه برای صرف نظر کردن از مذاکرات ژنو به نفع مذاکرات آستانه خبر می دهد.

ششمین دور مذاکرات بین سوریها در ژنو از امروز، 16 الی 19 ماه مه ادامه خواهد داشت. در آستانه آغاز این دور از مذاکرات شرکت کنندگان در آن به این روزنامه گفته اند که به پیشرفت در این مذاکرات امید زیادی نبسته اند. مقامات دمشق، این ناامیدی را قبل از هر چیز به تعصب سازمان ملل روی مسائل خاصی مربوط می دانند.

"محمد خیرالاحکام" عضو هیئت دولت سوریه به «ایزوستیا» گفته است: «ما منتظر نتیجه خاصی از این دور از مذاکرات نیستیم. بحث بر سر مناطق کاهش تنش و امکان گسترش آنهاست. در دمشق مخالفتی با این قضیه ندارند و از ابتدا هم تفاهمنامه مربوط به ایجاد مناطق کاهش  تنش را امضاء کرده اند. در رابطه با ابعاد سیاسی حل و فصل اوضاع هم باید بگویم که دیدگاه طرفین مناقشه در این خصوص کاملا متفاوت است و دخالت خارجی در این روند و عدم تعامل سازمان ملل هم اوضاع را دشوارتر کرده است.»

"بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه نیز اخیرا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون بلاروسی گفته بود: «در هیچیک از مذاکرات ژنو، هیچ پیشنهاد مشخصی ارائه نشده و ژنو تاکنون صرفا محل ملاقتی برای رسانه های گروهی بوده است.»  

"قدری جمیل" رئیس گروه مخالفان «مسکو» نیز ارزیابی مشابهی از مذاکرات ژنو دارد. وی به این روزنامه توضیح داده است: «تا به امروز ما شاهد اقدامات بسیار ناچیزی بودیم. در واقع می توان گفت که مذاکرات ژنو هیچ نتیجه ای در پی نداشته و این مسئله به خاطر عملکرد ضعیف دی میستورا بوده و مشخص است که از او انتظار زیادی نمی توان داشت.»

این در حالی است که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خود در آستانه این دور از مذاکرات اعلام کرده که قصد دارد روی کار بر روی بسته پیشنهادات چهارگانه ای در راستای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، مبارزه با تروریسم، شکل گیری دولت انتقالی، قانون اساسی و برگزاری انتخابات متمرکز شود.

"ایلیان مسعود" رئیس گروه مخالفان «حمیمیم» نیز به «ایزوستیا» گفته است که شکل برگزاری مذاکرات ژنو اصلا اشتباه بوده و لازم است تا در جهات دیگری کار شود. وی افزود: «اگر مذاکرات ژنو شکست بخورد، ما حاضر هستیم به آستانه برویم. تجربه نشان داده که هر یک از دورهای رایزنیها در پایتخت قزاقستان، نتیجه خاصی در پی داشته است و می توان گفت که این مذاکرات سطح خشونت ها در سوریه را تا حدود زیادی کاهش داده است. ولی مذاکرات ژنو تاکنون هیچ نتیجه مشخصی نداشته اند.» 

کلید واژه ها: مذاکرات ژنو


نظر شما :