پارلمان ترکیه اعضای شورای قضایی را انتخاب کرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۶۹۰۳۸ سرخط اخبار

در تازه ترین اقدام پس از تدوین قانون اساسی جدید ترکیه، قانونگذاران این کشور هفت تن را به عنوان اعضای شورای قضایی انتخاب کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در گذشته این افراد توسط قوه قضاییه ترکیه انتخاب می شدند اما براساس قانون اساسی جدید، اعضای پارلمان حالا اختیار دارند تا این اعضا را انتخاب کنند؛ اقدامی که باعث انتقادهای شدیدی شده و منتقدان می گویند قوه قضاییه با این کار سیاسی می شود. اما دولت ترکیه می گوید این روند مشروعیت دموکراتیک در کشور را تقویت می کند.

دو حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه اعلام کردند رای گیری برای این مساله را در پارلمان بایکوت کردند چون رفراندوم ماه گذشته میلادی غیرقانونی بوده و باید نتایجش باطل شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته تمرکز قدرت در ریاست جمهوری برای جلوگیری از بی ثباتی ضرورت دارد اما مخالفان رئیس جمهوری ترکیه را به تضعیف استقلال قوه قضاییه و تلاش برای حکمرانی یک نفره در ترکیه متهم می کنند.

براساس این تغییرات در رفراندوم، تعداد اعضای شورای قضات و دادستان ها که بر قوه قضاییه نظارت دارد، از ۲۲ به ۱۳ تن کاهش می یابد.

این شورای هفت نفره که از دو دادگاه اصلی انتخاب شده اند، آرای موافق ۳۳۰ تن را از پارلمان با ۵۵۰ کرسی ترکیه به دست آورد.

حزب حاکم عدالت و توسعه ۳۱۷ کرسی دارد و حزب جنبش ملی گرای ترکیه ۳۶ کرسی دارد. ۲۱ کاندیدا برای این شورا که هفت تن از آنها انتخاب شدند، همگی مورد حمایت این دو حزب هستند. مابقی شش عضو دیگر شورای قضایی وزیر دادگستری، معاونش و چهار فرد دیگری هستند که توسط شخص رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شده اند.

در گذشته، ۱۶ عضو از ۲۲ عضو این شورا توسط اعضای قوه قضاییه انتخاب می شدند.

مابقی تغییرات حقوقی قرار است پس از انتخابات پارلمانی ترکیه که نوامبر ۲۰۱۹  است، اعمال شود. این تغییرات رئیس جمهور را قادر می سازد تا پیش نویس بودجه را ارائه و وضعیت فوق العاده اعلام کند و بدون تایید پارلمانی احکام و دستوراتی را صادر کند.

کلید واژه ها: قوه قضاییه


( ۱ )

نظر شما :