آنچه در ترکیه رخ داد، کودتا نبود

۲۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۵ کد : ۱۹۷۰۱۶۸ سرخط اخبار

کودتای ناکام ترکیه بیشترین تاثیر را بر نظامیان این کشور گذاشت. در هفته های پس از کودتا بیش از هفت هزار ارتشی و به ویژه شمار بالایی از افسران عالی رتبه پاکسازی شدند. در میان آن ها بیش از ۱۵۰ ژنرال و درجه دار وجود داشت. از همه مهم تر، برکناری دو سوم از افسران ناتو در بروکسل و مونس بود. از مجموع ۱۴۳ افسر ترک مشغول به کار در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ۱۱۰ نفر تصفیه شدند.
دو افسر اخراجی ترک ناتو، به شرط فاش نشدن هویتشان با یورونیوز گفتگو کردند.
یکی از آن ها با اشاره به روند حوادث منجر به کودتا گفت: «همه چیز از همان شب کودتا آغاز شد. به همسرم گفتم می گویند کودتا شده اما به کودتاهای قبلی هیچ شباهتی نداشت. می خواهم بگویم متفاوت بود. ترکیه کودتاهای زیادی در تاریخ داشته است. معمولا کودتا پس از نیمه شب انجام می گیرد، تمام ایست بازرسی ها تحت کنترل قرار می گیرند. تمام رسانه ها بسته می شوند. جز یکی برای اعلام کودتا؛ اما مشخصا کاملا تمام اتفاقات کودتای سال گذشته خلاف آن را ثابت کرد. رئیس جمهوری در تلویزیون هم ظاهر شد و از مردم خواست به خیابان بیایند. کودتا در ساعت ده شب تابستان زمانی که همه در خیابان ها هستند انجام گرفت و هیچ نشانه ای از کودتا وجود نداشت. تنها یک کاریکاتور بود.»
افسر دیگر درباره چگونگی اخراج خود از ارتش می گوید: «برای اولین بار در ماه سپتامبر فهرستی از افسران اخراجی صادر شد که نام من هم در آن بود. ۲۰۰ افسر دیگر هم در این لیست وجود داشتند. تا قبل از انتشار این اسامی فکر نمی کردم خطری متوجه ما باشد چرا که در بروکسل بودیم و فکر می کردیم از راه قانونی می توانیم دولت را متقاعد کنیم و نشان دهیم که در کودتا نقشی نداشتیم. ما در بلژیک اجرای وظیفه می کردیم. اما زمانی که لیست منتشر شد، فهمیدیم که برای دولت مهم نیست که در کودتا حاضر بوده اید یا نه؟ آن ها تنها به دنبال پاکسازی بودند.»
افسر اول می گوید: «از زمانی که در فهرست افراد پاکسازی شده قرار می گیرید دیگر سوال و تلاش برای قانع کردن فایده ای ندارد. با مرکز تماس می گیرید و می پرسید دلیل اتهامت و یا اخراج شما چیست اما می گویند این موضوع محرمانه است و آن ها خبری ندارند. آن ها شما را محکوم خواهند کرد، چه بخواهید یا نه. به شما تنها می گویند به اینجا بازگردید و تنها به چند سوال پاسخ دهید. اما تمام همکارانی که رفته اند در همان لحظه اول بازداشت شده و به زندان افتادند.»
افسر دیگر ابهام در شیوه برخورد را دلیل بازنگشتن به ترکیه خواند: «از آنجا بود که تصمیم گرفتیم تا دست کم تا مدتی بازگشت به ترکیه را به تعویق بیندازیم.»
 «نمی دانستیم در آن شب قرار است چه اتفاقی بیافتد. صادقانه می گویم. این موضوع خیلی اذیتم می کند. هنوز هم نمی دانیم چه اتفاقی در آن شب افتاد. نسخه دولتی هیچ وجه تشابهی با گفته شاهدان عینی و مردمی که کودتا را تجربه کردند، ندارد.»
این دو افسر عالی رتبه ترک که یکی از آن ها خلبان باتجربه جتهای جنگی است، از دولت بلژیک درخواست پناهندگی سیاسی و دیپلماتیک کرده اند.

کلید واژه ها: کودتای ترکیه


نظر شما :