پیام حضور « بانوی دیپلمات» در تحلیف «شیخ دیپلمات»

۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۷۰۷۱۲ سرخط اخبار

عصر ایران؛ مصطفی داننده- مراسم تحلیف رییس جمهور روحانی یک مهمان ویژه داشت. فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و البته وزیر خارجه سابق ایتالیا.

اتحادیه اروپا شامل 28 کشور اروپایی است. «بانوی دیپلمات» به نمایندگی از آنها به مراسم تحلیف «شیخ دیپلمات» آمده بود.

حضور او به قدری جذاب بود که بسیاری از نمایندگان مجلس مشتاقانه در صف عکس گرفتن با موگرینی ایستاده بودند.

حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف حاوی پیام مهمی برای دنیا به ویژه رییس جمهور آمریکا بود. ترامپ به دنبال پیدا کردن مسیری است که برجام را نافرجام جلوه دهد.

سیاست ترامپ خسته کردن ایران است. او می خواهد با سیاست های «تحریمی- اقتصادی» کار را به جایی برساند که ایران مجبور شود برجام را ملغی کند. بعد از این حرکت احتمالی ایران، آمریکا توپ بازی را به زمین جمهوری اسلامی بیندازد و بگوید که آنها برجام را پاره کردند و این در حالی است که ما به آن پایبند بودیم.

پیام حضور « بانوی دیپلمات» در تحلیف «شیخ دیپلمات»

سخنان روز گذشته رییس جمهور روحانی نشان داد وارد بازی ترامپ نخواهد شد. روحانی اعلام کرد که ایران آغاز گر نقض برجام نخواهد بود.

اروپا با فرستادن موگرینی به تهران نشان داد که از برجام حمایت می کند. رفتار اروپا در یک سال گذشته در مورد برجام حاوی نکات مهمی است. اروپایی ها دوست ندارند با نوای ساز ترامپ برقصند. بسیاری از سران کشورهای اروپایی، رییس جمهور آمریکا را یک شومن می دانند که می تواند جهان را به سمت آشوب ببرد.

بسیاری از اروپایی ها دوست ندارند در فضای بین الملل به عنوان متحد ترامپ معرفی شوند. درست برخلاف زمان اوباما. اوباما به راحتی می توانست علیه هر کشوری که می خواهد یک اجماع جهانی ایجاد کند. این در حالی است که ترامپ توان این کار را ندارد.

اروپایی ها به ایران به عنوان یک بازار مهم اقتصادی نگاه می کنند. کشوری که مستعد سرمایه گذاری و پیشرفت است. اروپایی ها در زمان دولت اصلاحات در بازار ایران حضور داشتند اما با روی کارآمدن احمدی نژاد فاصله بزرگی میان ایران و اروپا ایجاد شد.

روی کارآمدن روحانی در سال 92 و سیاست «درهای باز او» باعث شد بازهم ایران و اروپا به سمت رابطه دو جانبه حرکت کنند. رابطه ای که می تواند هم برای اروپا سود داشته باشد هم برای ایران.

اتحادیه اروپا دوست ندارد به خاطر سیاست های غیر سیاست مدارانه ترامپ ایران و بازار ایران را از دست بدهد. بازاری که در صورت عدم حضور اروپا در اختیار چین و روسیه قرار خواهد گرفت. کشورهایی که از نظر اقتصادی و سیاسی رقبای اصلی اروپا هستند.

حضور موگرینی در تهران نشان داد که اروپا طرفدار ایران و برجام است و می خواهد این روند ادامه پیدا کند. ایران نیز باید از این رفتار اروپا استقبال کند. ریاست جمهوری ترامپ بهترین فرصت برای ایران و دولت روحانی است که میخ خود را در اروپا بکوبد. ایران باید کار را به جایی برساند که هزینه تحریم دوباره ایران برای اروپا بیشتر از جمهوری اسلامی باشد.

کلید واژه ها: موگرینی


نظر شما :