اثرات اخراج استیو بنن بر روی برجام

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۹۷۰۹۹۶ سرخط اخبار

روز جمعه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مغز متفکر و استراتژیست مناقشه برانگیز خود را اخراج کرد. این خبر نیز از سوی کاخ سفید تأیید شد. قبل از این که کاخ سفید خبر اخراج بنن را تأیید کند، بسیاری از رسانه های آمریکا این خبر را منتشر کرده بودند.
 
به گزارش «تابناک»، سارا سندرز، سخنگوی ترامپ در بیانیه ای اعلام کرده است: جان کلی، رئیس دفتر تازه دونالد ترامپ و استیو بنن با هم بر سر این که روز جمعه آخرین روز کاری او در کاخ سفید باشد، توافق کرده بودند.
 
در هفته های گذشته با انتخاب جان کلی به ریاست دفتر ترامپ، کوشش برای کنارگذاری رادیکال های ناسیونالیست و نژادپرست درون دولت ترامپ شروع شد. به نظر می رسد، کنارگذاری بنن بیشتر با تلاش نظامیان درون دولت ترامپ صورت گرفته است.

جان کلی در هفته های گذشته پس از یک تحقیق به این نتیجه رسیده بود که بنن باید از دولت ترامپ کنار گذاشته شود. این پیشنهاد با موافقت ترامپ روبه رو شده بود.
 
بنن، یک ملی گرای دست راستی است که پیش از آنکه به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بپیوندد، وبسایت راست افراطی بریت بارت را می گرداند. 

گفته می شد که در ماه های اخیر او با برخی از دیگر کارکنان ارشد کاخ سفید، از جمله اعضای خانواده ترامپ که در میان مقام های دولت هستند، اختلاف نظر و جنگ قدرت داشت.
 
گفتنی است، رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز ترکیب شورای امنیت ملی را تغییر داد و استیو بنن را نیز از عضویت در این شورا اخراج کرده بود.

ترامپ در موضع گیری پیرامون حوادث شارلوتزویل، کوکلوکس کلان و دیگر گروه های نژادپرست و راست افراطی را در یک کفه با مخالفان آن ها قرار داده و همه را محکوم کرده بود. منتقدین معتقدند که مشاور او در این موضع گیری بنن بوده باشد.

بنا بر خبری از نیویورک تایمز روپرت مرداک، از غول های رسانه ای جهان نیز قبل از حوادث شارلوتزویل از ترامپ خواسته بود، بنن را کنار بگذارد. جان کلی نیز از مخالفان بنن به شمار می رود و از قول او نقل می شود که گفته است بیش از این افراد دسیسه گر را در کاخ سفید تحمل نخواهد کرد.
نشریه هیل نیز نوشت: رویکردهای افراط گرایانه و ترویج دهنده نفرت استیو بنن برای امنیت آمریکا بسیار خطرناک تر از کره شمالی و ایران است.

پیش از این نیز نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ترامپ خواست حامیان «سفیدبرترپندارها» و در رأس آن ها استیو بنن، مشاور و استراتژیست اصلی خود، را از کاخ سفید بیرون کند.

عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، در بیانیه ای اظهار داشت: اگر ترامپ درباره مواضع خود در قبال سفیدبرترپنداها صادق است، باید استیو بنن و دیگر طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان را از کاخ سفید اخراج کند.
 
یک لنینیست در قلب کاخ سفید

دوازدهم نوامبر سال ۲۰۱۳ بود که استیو بنن با افتخار اعلام کرد، «او یک لنینیست است» و گفت که هدف اصلی اش همچون هدف لنین، نابود کردن ماشین دولتی است. او خواستار درهم شکستن سیستم سیاسی موجود آمریکاست و به هیچ محدودیت و مانعی در این کار توجه نمی کند.

بنن خود را نه پوپولیست می داند و نه یک ناسیونالیست سفید پوست؛ آن گونه که منتقدانش درباره او می گویند، بلکه خود را لنینیست می خواند؛ لنینیستی که بیشتر به الزام های اقتصاد توجه دارد و از این راه بر آن است، نظم جدیدی برپا کند. 

«انتقال قدرت به توده ها»، «احیای عظمت از دست رفته آمریکا» و «نخست آمریکا» شعارهایی است که مطابق الگوی لنینی برای تصرف قدرت در کارزار انتخاباتی آمریکا توسط دونالد ترامپ مطرح شدند. ایدئولوگ پنهان این سیاست، استیو بنن بود.

بنن و اسلام
 
بنن یک فرد افراطی و به شدت راستگراست. ضدیت او با اسلام و مسلمانان، موضوعی نیست که او پنهان کرده باشد. بارها گفته است که جهان آزاد باید با تأکید بر ارزش های مسیحی ـ یهودی به مقابله با خطر فزاینده اسلام در جهان برخیزد. سیاست منع ورود موقت شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا از جمله سیاست هایی است که او به ترامپ دیکته کرده است.

بنن آشکارا بر این باور است که مشکل کلیدی جامعه آمریکا، پدیده مهاجرت است. بنن در این خصوص حتی تفاوت خاصی بین مهاجران قانونی و غیرقانونی قائل نمی شود. او معتقد است که دلیل بیکاری گسترده و عقب ماندگی اجتماعی آمریکا را باید در پدیده مهاجرت جست.

بنن از جنگ با جهان اسلام سخن گفته است؛ جنگ مقدسی که سال هاست به باور او شروع شده و به زودی ابعاد و گستره ای وسیع خواهد یافت؛ نظریه ای کمابیش مشابه آن چیزی که ساموئل هانتینگتون در «رویارویی تمدن ها» مطرح کرده بود.

بر اساس باور هانتینگتون و حال بر این بستر، شاه بیت استراتژی سیاسی بنن بر دو جنگ اجتناب ناپذیر استوار است؛ یکی جنگ با چین و دیگری جنگ با جهان اسلام.

خوب یا بد رفتن بنن برای ایران

استیو بنن کار خود را به عنوان مسئول سامانه های نظامی در اقیانوس آرام شروع کرد. زمانی که در ایران انقلاب اسلامی روی داد، بنن مردی بیست و شش ساله بود و یکی از نیروهایی که آن زمان بر روی ناوشکن فوستر در اقیانوس آرام انجام وظیفه می کرد. در همان روزها بود که موضوع اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری پیش آمد. بنن از سیاست جیمی کارتر در مقابله با موضوع گروگانگیری ناراضی و بر این باور بود که آمریکا باید راهکار تندتری در قبال ایران در پیش گیرد.


آن گونه که خود بنن در مصاحبه هایش گفته است، ماجرای گروگانگیری تاثیری عمیق بر سمت و سوی تفکر سیاسی او داشته است.
 
 بنن یک ضد ایرانی تمام عیار است. او در چند ماه اخیر نقش مهمی در دیدگاه های ضد ایرانی ترامپ و فشار بر تهران ایفا کرده بود. بنن به شدت مخالف برجام و خواهان لغو آن بود. این رویکرد بنن مخالفانی در کاخ سفید داشت. مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ مهم ترین مخالف بنن بوده است.
 
در همین زمینه، در چند هفته اخیر گزارش های متعددی در مورد اختلاف میان بنن و مک مستر در مورد ایران و مشخصا برجام به وجود آمده بود.
 
گروه های محافظه کار و «بریت بارت» وب سایت نزدیک به استیو بنن، مک مستر را به بهانه حمایت ناکافی از اسرائیل و تسامح در برابر ایران، آماج انتقادات تند قرار داده اند. تنش ها پس از آن بالا گرفت که مک مستر شماری از نفرات نزدیک به استیو بنن را از شورای امنیت ملی آمریکا اخراج کرد.

برای افراد نزدیک به بنن، این اقدام گویای واقعیت های بسیاری است. آسوشیتدپرس نوشته توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 یکی از موضوعات محل مناقشه در کاخ سفید میان مک مستر و استیو بنن است. مک مستر خواستار پایبندی به آن است، در حالی که بنن از خروج آمریکا از آن حمایت می کند.

«واشنگتن فری بیکن»، از رسانه های وابسته به جریان نومحافظه کاران آمریکایی عزل این نفرات را «پاکسازی» شورای امنیت ملی از مخالفان برجام توصیف کرده است.
 
همزمان، وبگاه «المانیتور» گزارش داده مک مستر با اخراج این افراد در حال اخلال در برنامه های کارگروهی است که بنن برای بررسی امکان براندازی حکومت ایران در کاخ سفید راه اندازی کرده است.
 
رسانه های دست راستی نیز مک مستر را ضد اسرائیل و دمدمی مزاج توصیف و او را به همکاری با مقام های دولت سابق آمریکا متهم کرده اند.
 
به طور کلی، بنن در مورد ایران به طور مشخص به دنبال تحریم ها و فشارهای بیشتری بر ایران بود. او مغز متفکر پشت بر هم زدن برجام و ازدیاد تحریم بر ایران بود. بسیاری از ناظران بر این باورند که با رفتن بنن دیگر نباید نگران اقدام تهاجمی ترامپ در مورد برجام بود.
 
در واقع، نظامیانی که اکنون با بیرون راندن طیف بنون در حال تسلط بر کاخ سفید هستند، به دخالت های نظامی آمریکا سخت پایبند بوده؛ اما اعتقاد داشته اند که دولت امریکا باید به تعهدات بین المللی مثل برجام کاملا پایبند بماند.
 
آنچه برای ایران و سیاست خارجی کشور ما مهم است، اینکه ایدئولوگ های دولت ترامپ ـ که بر طبل نادیده گرفتن برجام می کوبیده اند ـ از صحنه قدرت خارج شده اند.

اکنون قدرت در دست میلیتاریست های دولت ترامپ است. دولت ترامپ سخت بر این نظامیان متکی بوده و نظامیان دولت ترامپ که با تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، همصدا هستند، به پایبند بودن به برجام اعتقاد دارند؛ اما همچنین برای فروش اسلحه، حمایت آمریکا از عربستان سعودی و اسرائیل اصرار می ورزند و از یک چالش نظامی با ایران در صورت لزوم پرهیز نخواهند کرد.

کلید واژه ها: بنن استیو استیو بنن مک مستر دولت ترامپ نیز از دونالد ترامپ بنن را


نظر شما :