بارزانی: تهدیدی برای ایران یا ترکیه نیستیم

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۷۱۰۳۵ سرخط اخبار

رئیس منطقه کردستان عراق با تاکید بر اینکه طرح استقلال خواست مردم این منطقه است، گفت که از برگزاری همه پرسی عقب نشینی نمی کند.

به گزارش فارس، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه سعودی «عکاظ»، از رفتار دولت بغداد با منطقه کردستان ابراز نارضایتی کرد و گفت که همین مسئله صبر او را به پایان رساند و او را به سوی برگزاری همه پرسی و تلاش برای احقاق حق کردها در تعیین سرنوشت منطقه کردستان سوق داد.

«جمیل الذیابی» خبرنگار روزنامه سعودی «عکاظ» نوشت که بارزانی در 16 آگوست جاری و دقیقا در روز تولد خود و سالگرد اعلام موجودیت حزب دموکراتیک کردستان، این مصاحبه را انجام داده است که در شماره امروز روزنامه عکاظ منتشر شده است.

عربستان جایگاه ویژه ای در قلب ما دارد

مسعود بارزانی در پاسخ به نخستین سوال خبرنگار عکاظ درباره روابط و دوستی با «ملک سلمان» و روابط اربیل و ریاض گفت: پیش از اینکه درباره روابط عربستان با منطقه کردستان سخن بگویم، دوست دارم از ملک سلمان که دو سال پیش با وی دیدار کردم و از لطف و کرمش بهره بردم، قدردانی کنم...روابط ما با عربستان از زمان پدرم «ملا مصطفی بارزانی» و ملک عبدالعزیز بسیار عمیق و تاریخی و فوق ممتاز بود و تاکنون نیز ادامه داشته است. برای عربستان در قلب ما در کردستان جایگاه ویژه ای وجود دارد. این مسئله نیز به نقش عربستان و جایگاه آن در جهان اسلام باز می گردد. برای عراق نیز به طور کلی، روابط اکنون در مسیر صحیح قرار گرفته است هرچند که می بایست مدتها پیش این اتفاق می افتاد.

طرح استقلال متعلق به مردم منطقه کردستان است نه شخص بارزانی

خبرنگار عکاظ در ادامه این سوال را طرح کرد: عرصه سیاسی این روزها مشغول همه پرسی و آمادگی برای اعلام موجودیت کشور کردی است. همه می دانند که این پروژه، از چندین دهه پیش تاکنون متعلق به مسعود بارزانی و دوستانش است. 25 سپتامبر قرار است این همه پرسی برگزار شود. در سایه مواضع منفی و مخالف منطقه ای و جهانی، تلخی های برگزاری این همه پرسی چیست. آیا شما همچنان بر برگزاری این همه پرسی تاکید دارید؟

بارزانی گفت: پروژه استقلال طرح ملت کرد در کردستان عراق است و به مسعودبارزانی منحصر نمی شود. من افتخار آن را داشته ام که این پروژه را هدایت کنم. اما پیش از سخن گفتن درباره همه پرسی، اجازه دهید کمکی به گذشته بازگردم و بگویم که چگونه به این مرحله رسیدیم و به برگزاری همه پرسی متقاعد شدیم.

سیاست دولت عراق پس از صدام درباره منطقه کردستان با دوره صدام تفاوت چندانی نداشت

 وی افزود: اگر بخواهیم درباره روابط میان اربیل و سخن بگویم؛ می توان گفت که ما دو مرحله را پشت سر گذاشته ایم. مرحله نخست، تاسیس کشور عراق از ابتدای جنگ جهانی اول تا سال 2003 و مرحله بعد، پس از سقوط رژیم صدام است. زمانی که جنگ جهانی تمام شد، درگیری شدیدی میان ائتلاف و ترکیه بر سر موصل روی داد. در آن زمان عراق از سه منطقه تشکیل می شد (بصره در جنوب، بغداد در مرکز و موصل در شمال).

کردها در این درگیری به نفع الحاق موصل به بغداد رای دادند و اگر این رای گیری نبود، امروز موصل بخشی از ترکیه بود. اما این رای دادن مشروط به آن بود ما نیز در این وطن شریک باشیم. اما متاسفانه سهم ما از این مشارکت، نابود شدن4500 روستای ما بود. 182 هزار نفر از ما در عملیات انفال کشته و 12 هزار جوان از کردهای فیلی مفقود شدند 8 هزار نفر از بارزانی ها از خانواده و قبیله ام کشته شدند. سپس حلبچه و دیگر مناطق کردنشین مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند. با تمام این جنایت ها که علیه کردها صورت گرفت در قیام 1991 مردمِ کردستان، دو سپاه از ارتش عراق که مرتکب بیشترین جنایت ها علیه کردها شده بودند، تسلیم شدند، اما ما با این دو سپاه با احترام برخورد کردیم و از آنها انتقام نگرفتیم.

بارزانی در ادامه توضیح داد که در مرحله دوم که مربوط به دوران پس از سقوط صدام بود که ما به همه احزاب و رهبران عراق گفتیم که بیایید عراقی دموکراتیک و فدرالی تشکیل دهیم. تمام تلاش خود را نیز وقف موفقیت این تجریه جدید کردیم اما متاسفانه با همان سیاست های سابق مواجه شدیم.

وی تاکید کرد که کردها در این دوره نیز از حقوقشان در چارچوب عراق متحد محروم شدند و  به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که تنها می توانند با دولت بغداد دو همسایه خوب برای هم باشند.

هرگز از همه پرسی عقب نشینی نمی کنیم

رئیس منطقه کردستان عراق درباره تماس «تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و خواستش مبنی بر به تاخیر انداختن زمان برگزاری همه پرسی، گفت: من با این خواست موافقت نکردم اما با گفت وگو با بغداد برای مذاکره و ایجاد راهی برای تضمین آینده ای بهتر برای طرفین موافقت کردم. اما مطلقا، مسئله به تاخیر انداختن همه پرسی وارد نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر بغداد با اصول مشارکت موافقت کند، باز شما این خواست را رد می کنید، گفت: تا زمانی که شرایط و فشارها این گونه باشد، می تواند مشارکت برای یک یا دو سال ادامه یابد اما آن نیز، تا زمانی که سیاسی بغداد در قبال منطقه کردستان تغییر نکند و حقوق اساسی ما نادیده گرفته شود، این شراکت نیز منتهی به شکست خواهد بود.

تهدیدی برای ترکیه یا ایران نیستیم

رئیس منطقه کردستان در بخش دیگری از سخنانش افزود: من معتقدم که ترکیه طی تجربه 25 سال روابط راهبردی با ما را درک کرده است که رابطه با منطقه کردستان تهدیدی برای او نیست بلکه حتی تحول سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه کردستان به نفع ترکیه است و به ثبات وضعیت این کشور کمک خواهد کرد. ما منافع مشترک زیادی به ویژه در بخش تجاری داریم. ما ثابت کرده ایم که تهدیدی برای ترکیه و ایران نیستیم که بالعکس، در نزدیک شدن کردهای ترکیه و ایران به کشورهایشان سهیم بوده ایم.

بارزانی تاکید کرد: مسئله همه پرسی به منطقه کردستان عراق باز می گردد و هیچ ربطی به کردهای ترکیه ندارد. هرچند که امیدوارم کردهای ترکیه نیز به حقوق خود دست یابند اما این امر با تفاهم با دولتشان و بر اساس شرایط ویژه خودشان میسر است. اما همه پرسی، امری مختص منطقه کردستان است و به کردهای ایران و ترکیه ارتباطی ندارد.

نفوذ ایران در عراق زیاد است

بارزانی در پاسخ به این سوال که آیا به راستی دولت بغداد تحت اشغال ایران است، گفت: نه من نمی گویم که تحت اشغال است. اما به روشنی نفوذ ایران در بغداد بیش از هر کشور دیگری در عراق است.

حیدر العبادی قابل قیاس با المالکی نیست

خبرنگار عکاظ سپس پرسید: گفته می شود که هنوز در بسیاری از تصمیمات اتخاذی در عراق، نوری المالکی نقش دارد هرچند که حیدر العبادی، نخست وزیر کنونی همچنان در تلاش است... و شما کسی هستید که با این المالکی برخورد کرده اید آیا هیچ کس نیست که اقدامات وی را کنترل و محدود کند؟

رئیس منطقه کردستان المالکی را متهم کرد و پاسخ داد: واقعیت این است که نوری المالکی دلیل اصلی رسیدن عراق به این نقطه در امروز است. او طائفه گری را نهادینه کرد و قدرت را به خود منحصر کرد. روابط میان بغداد و اربیل را خراب کرد و قانون اساسی عراق را زیر پا گذاشت... اینها دلیل برخورد من با نوری المالکی بود وگرنه مسئله شخصی وجود نداشت. درست است که مالکی هنوز در دولت بغداد نفوذ دارد و در مقابل نیز تلاش هایی برای محدود کردن این نفوذ صورت می گیرد. نوری المالکی قابل مقایسه با حیدر العبادی نیست. نخست وزیر کنونی عراق مردی است که می توان با او به توافق رسید. اما قطعا مخالفت ها و موانع زیادی بر سر راه العبادی وجود دارد.

دلیل روابط متفاوت سلیمانیه با ایران در مقایسه با اربیل

خبرنگار عکاظ در ادامه ادعا می کند: تفاوتهایی در روابط استانهای مختلف منطقه کردستان با ایران دیده می شود. در سلیمانیه دخالت ایران کاملا آشکار است و بسیار از رهبران کرد در این منطقه در مسیر سیاست ایران هستند اما در اربیل موضع آشکاری در مقابل ایران گرفته می شود آیا این تفاوت برای شما نگران کننده نیست.

بارزانی گفت: اصل ما این است که رابطه با ایران بر اساس حسن هم جواری و منافع مشترک باشد و هیچ طرفی در امور طرف مقابل دخالت نکند. اما من بار دیگر تاکید می کنم که قیمومیت هیچ طرفی را نمی پذیریم. درست است که سلیمانیه به حکم موقعیت جغرافیایی اش دارای روابطی متفاوت از اربیل با ایران است اما اصل ثابت در سیاست منطقه کردستان این است که دخالت یا قیمومیت ایران قابل قبول نیست.

نمی خواهیم با ایران درگیر شویم

سوال بعدی عکاظ این بود: پیش از این مقامات ایرانی گفته بودند که 4 پایتخت عربی در (عراق، سوریه، لبنان و یمن) در دست آنهاست. ایا شما از این تحرکات ایرانی و حضور سلیمانی در خاک عراق که می تواند خطری برای منطقه کردستان باشد، نمی ترسید؟

بارزانی نیز گفت: موضع ما روشن است. ما نمی خواهیم با ایران برخورد کنیم یا با آن درگیر شویم..حال این تحرک یا سایر تحرکات ایران نمی تواند موجب شود که ما اجازه دهیم [پای ایران] به منطقه کردستان برسد. دخالت ایران در منطقه، مطلقا مردود است و حتی اگر این دخالت ها در کشورهای عربی ادامه یابد، ما اجازه نخواهیم داد که منطقه کردستان شامل آن شود.

تمامی دیدارها با سردار سلیمانی دوستانه بود

وی سپس در ادامه به دیدارهایش با سردار قاسم سلیمانی در منطقه کردستان اشاره کرد و گفت که در این دیدارها سخنهایی دوستانه رد و بدل شد و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

جمیل الذیابی در ادامه پرسید: همه می دانند که قاسم سلیمانی در داخل عراق فعالیت دارد و تلاش می کند که منطقه کردستان را محاصره کند. اما معتقد نیستید که وی در اعمال فشارهای صورت گرفته علیه منطقه کردستان در حمله به داعش، نقش داشته است. به ویژه که موصل که موضع اصلی داعش در عراق بود فاصله کمی با اربیل داشت؟

رئیس منطقه کردستان نیز گفت: هدف از حمله داعش، سرنگونی منطقه کردستان و پایان دادن به وضعیت کنونی این منطقه بود. من شکی ندارم که برخی طرف ها داعش را به حمله به منطقه کردستان ترغیب کردند اما الحمدلله که ما ایستادیم و پایداری کردیم و داعش و حامیانش را شکست دادیم.

وی شمار کشته های کرد در نبرد با داعش را هزار و 781 و شمار زخمی ها را 10 هزار و 161 نفر اعلام کرد.

روابط خوب با مقتدی صدر

رئیس منطقه کردستان در بخش های دیگری از این مصاحبه، از روابطش با مقتدی صدر سخن گفت و اظهار داشت: روابطم با وی قوی و محترمانه است.سخنان وی برای ما محترم است و جریان صدر در عراق جریانی ملی به شمار می رود.

با اسرائیل روابطی نداریم

وی درباره روابط اربیل با اسرائیل نیز گفت: میان ما و اسرائیل هیچ رابطه ای وجود ندارد. اما آن دست از کردهای ساکن اسرائیل همچنان حق مالکیت دارایی های خود در اربیل را دارند.

بارزانی درباره روابط اربیل با دوحه و تنش ایجاد شده در روابط 4 کشور عربستان، بحرین، مصر و امارات با قطر گفت: واقعیت این است که ما رابطه ای با قطر نداریم. از وضعیت قطر نیز اطلاع درستی ندارم اما بر اساس بیانیه 4 کشور مذکور علیه دوحه دریافتم که دوحه بازی خطرناک و بزرگی را شروع کرده است.

رئیس منطقه کردستان عراق درباره رابطه اش با «عمار الحکیم» رئیس حزب «جریان ملی حکمت» گفت: رابطه ام با او نیز خوب است هرچند که اخیرا کمی تغییر کرده است. توقع این اظهارات جدیدش را نداشتم. به ویژه که وی مخالف همه پرسی است.

برای ریاست منطقه کردستان نامزد نمی شوم

خبرنگار عکاظ پرسید که آیا وی در صورت موفقیت برگزاری همه پرسی، برای ریاست منطقه کردستان نامزد می شود؟

رئیس منطقه کردستان پاسخ داد: من از ابتدا به احزاب گفته ام که یا انتخابات را اکنون برگزار کنید که من در این انتخابات  نامزد نخواهم شد یا بر روی شخصی که بتواند اکنون ریاست منطقه کردستان تا زمان برگزاری انتخابات را برعهده گیرد، توافق کنید. لذا اگر فردا این احزاب شخصی را بیاورند و بگویند که این فرد نامزد مورد توافق ما برای ریاست منطقه کردستان تا زمان برگزاری انتخابات، من از او استقبال خواهم کرد. انتخابات در نوامبر آینده برگزار می شود و من نامزد نخواهم شد و هیچ یک از نزدیکانم را نیز نامزد نخواهم کرد.

کلید واژه ها: منطقه کردستان اربیل عکاظ المالکی منطقه کردستان عراق


نظر شما :