پادشاه مراکش ۴۱۵ زندانی را عفو کرد

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۷۱۰۴۳ سرخط اخبار

پادشاه مراکش به مناسبت سالگرد "انقلاب پادشاه و مردم" حکم عفو ۴۱۵ زندانی از جمله برخی متهمان پرونده های تروریستی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دادگستری مراکش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، محمد ششم، پادشاه مراکش به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد "انقلاب پادشاه و مردم" حکم عفو ۴۱۵ شخص محاکمه شده در دادگاه های مختلف این کشور را صادر کرد.

طبق بیانیه وزارت دادگستری مراکش، این حکم عفو شامل ۱۴ تن از محکومان پرونده های تروریستی می شود که از این میان۱۳ تن با توجه به مدت باقی مانده از حبسشان آزاد شدند و یک تن نیز مجازات اعدامش به ۳۰ سال حبس تبدیل شد.

در بیانیه مذکور اشاره ای به دیگر متهمانی که شامل عفو پادشاهی شده اند، نشده است.

احکام اعدام در مراکش از سال ۱۹۹۳ تاکنون اجرا نشده اند و فرد محکوم اگر عفو پادشاه شامل حالش نشود، تا پایان عمر در زندان می ماند.

وزارت دادگستری مراکش در ادامه بیانیه خود آورده عفو پادشاه برای محکومان پرونده های تروریستی نشان داد که مهربانی و عطوفت پادشاه شامل حال همه زندانیان بدون هیچگونه تبعیض و استثنایی می شود و این امر در پاسخ به درخواست های مکرر از او برای بخشش این افراد انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، محکومان پرونده های تروریستی که بخشیده شدند، به صورت رسمی پایبندی به اصول و مقدسات کشور و نهادهای دولتی را اعلام کرده و موضعگیری ها و رویکردهای فکری شان تغییر کرده و افراط گرایی و تروریسم را کنار گذاشتند و تاکید کردند که به مسیر درست بازگشته اند.

کمیته مشترک دفاع از زندانیان در بیانیه ای اعلام کرد که از میان ۱۳ زندانی آزاد شده، برخی از در انفجارهای تروریستی ۱۶ مه ۲۰۰۳ دست داشته اند.

طبق گزارش های این کمیته تعداد محکومان پرونده انفجارهای تروریستی مه ۲۰۰۳ که پس از حکم عفو پادشاه هنوز در زندان های مراکش هستند، به ۱۳۲ تن می رسد.

در این انفجارها ده ها تن کشته و زخمی شده و در پی آن ۳۰۰۰ تن بازداشت شدند. این اشخاص محکوم به حبس برای مدت های مختلفی تا حبس ابد و اعدام شدند.

طبق آمارهای رسمی تعداد کل زندانیان در مراکش نزدیک به ۸۰ هزار تن است.

مراکش روز شنبه شصت و چهارمین سالگرد انقلاب پادشاه و مردم علیه استعمار فرانسه را جشن گرفت.

کلید واژه ها: مراکش محکومان پرونده حکم عفو محکومان پرونده های تروریستی


نظر شما :