کره شمالی یک استخوان در گلوی ترامپ است

۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۷۱۶۳۶ سرخط اخبار

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد بر این باور است که کره شمالی یک استخوان در گلوی ترامپ است، نه می تواند حمله کند و نه می تواند به ابتکار عمل رهبر کره شمالی تن در دهد. ترامپ بسیار علاقمند است موضوع کره شمالی از ذهنش پاک شود ولی امکان ندارد.

 

علی خرم در خصوص تبعات آزمایش اخیر بمب هیدروژنی کره شمالی در گفت وگو با عصر ایران گفت: حکومت کره شمالی در این 65 سال همواره احساس ناامنی نموده و تصور دارد آمریکا و کره جنوبی قصد دارند کره شمالی را اشغال و حکومت آنرا سرنگون سازند که البته چندان بی راه هم فکر نمی کند.

مهمترین خبر سیاسی دولت های جهان در یک ماه اخیر بدون شک درگیری ها و افزایش تنش ها میان آمریکا و کره شمالی بوده است. پیونگ یانگ در هفته گذشته ششمین آزمایش هسته ای خود را با موفقیت پشت سر گذاشت که به گفته مقامات این کشور، کره شمالی به تکنولوژی بمب هیدروژنی با قابلیت نصب بر روی موشک های دوربرد بالستیک دست یافته است. این ادعا به معنای توانایی حمله موشکی کره شمالی به خاک آمریکا است و به همین دلیل این آزمایش بحران شبه جزیره کره را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

 

شبه جزیره کره در شرق آسیا با جمعیتی نزدیک به 24 میلیون نفر به شکل یک حکومت متمرکز با ایدئولوژی جوچه اداره می شود. مردم این کشور در یک فضای ایزوله و به دور از آزادی های دیگر نقاط جهان در فضایی دیکتاتوری زندگی می کنند و انتقادهای زیادی بر شیوه بسته و دیکتاتور منشانه این حکومت بر مردمش وارد است. اما مطمئنا راه حل تغییر این روش حکومت برای ایجاد یک دموکراسی آزادانه، ارسال موشک از جانب آمریکا نخواهد بود.

از نگاه تاریخی درگیری سیاسی میان بلوک شرق و غرب در تمام دوران بعد از جنگ جهانی دوم وجود داشته است اما در دو دهه اخیر شاهد یورش های بی سابقه و جنگ افروزی های متعدد آمریکا در جای جای کره خاکی بوده ایم. حمله به عراق و افغانستان و لیبی و تحریم های اقتصادی متعدد علیه کشورهای مخالف سیاست های آمریکا در جهان از جمله موارد این یورش جهان غرب به حساب می آید.

 

در یک سال اخیر و بعد از موفقیت های متعدد ارتش سوریه بر تروریست های داعش که با حمایت روسیه انجام شد، بار دیگر روسیه پوتین نشان داد که توانایی مقابله با سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در کشورهای دیگر را دارد. این موضوع به این معنی است که قدرت نظامی و اقتصادی امپراطوری آمریکا بار دیگر توسط روسیه و متحد قدرتمندش چین به چالش کشیده شده است و شاید شروع دیگری برای جنگ سرد میان این دو کشور نیز به حساب آید. با این وجود آمریکای ترامپ بیش از دوره گذشته یعنی زمان ریاست جمهوری اوباما، تمایل به جنگ افروزی از خود نشان می دهد. در نتیجه شاهد تهدید های مکرر کره شمالی، ونزوئلا ، ایران، کوبا و دیگر کشورهای منتقد سیاست های آمریکا به شکل های مختلف هستیم که این موضوع  زنگ خطراحتمال شروع یک جنگ خونین دیگر را برای کل جهان به صدا درآورده است.
از منظری دیگر بعد از پایان جنگ سرد در اوایل دهه نود میلادی و به نوعی پیروزی جهان غرب بر شرق ، فشار آمریکا بر متحدان کوچکتر بلوک شرق از یوگوسلاوی و کوبا تا کره شمالی تشدید شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. امروز این تنش ها به نقطه بحرانی خود رسیده است و در صورت بروز کوچکترین خطا از طرفین دعوا ممکن است شاهد یک فاجعه اتمی دیگر برای بشریت باشیم. فاجعه ای که علاوه بر کشتار میلیون ها انسان، تبعات سنگین تری نیز برای نسل های بعد خواهد داشت. اما حقیقت ماجرای کره شمالی و آمریکا چیست؟ در همین راستا نظر علی خرم استاد دانشگاه- حقوق بین الملل، را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

 

بحران کره شمالی بعد از آزمایش اخیر بمب هیدروژنی این کشور وارد فاز جدیدی شده است. ریشه تنش های موجود به چه تاریخی باز می گردد و تبعات این اقدام پیونگ یانگ برای کشورهایی مانند چین، روسیه و آمریکا چیست؟ 


پس از جنگ دوم جهانی که جهان به جهان کمونیسم و جهان آزاد تقسیم شد ، کیم ایل سونگ رهبر کره شمالی (پدر بزرگ رهبر فعلی) تلاش نمود همه شبه جزیره کره را کمونیست کرده و تحت رهبری خود درآورد. یک بار هم همه شبه جزیره کره را تسخیر کرد ولی آمریکا از ترس گسترش کمونیسم، به این منطقه لشگر کشی نمود و کل شبه جزیره کره را تسخیر کرد. مجددا چین با پنج میلیون میلیشیا از کیم ایل سونگ پشتیبانی نمود و ورق را برگرداند. این بار آمریکا تهدید به بکار گیری سلاح هسته ای نمود و چین در مرز کنونی دوکره متوقف گردید و آتش بس در سال 1953 برقرار شد. از آن زمان تاکنون قرارداد صلح بین طرفین امضاء نشده و این آتش بس بصورت آتش زیر خاکستر درآمده است یعنی هر از چندی آمریکا یا کره شمالی طرف مقابل را تهدید می کند.

به هر ترتیب حکومت کره شمالی در این 65 سال همواره احساس ناامنی نموده و تصور دارد آمریکا و کره جنوبی قصد دارند کره شمالی را اشغال و حکومت آنرا سرنگون سازند که البته چندان بی راه هم فکر نمی کند. لذا خواسته مشخص کره شمالی از جامعه جهانی، دادن تضمین به این کشور است که آمریکا به کره شمالی حمله نخواهد کرد و آمریکا هم از دادن چنین تضمینی طفره می رود. این امر باعث گردیده کره شمالی برای دفاع از خود دست به تهیه سلاح هسته ای و انواع موشک های دوربرد و بالستیک بزند تا بازدارندگی لازم را بوجود بیاورد که البته این کار نیز برای آمریکا قابل تحمل نمی باشد.

 

  قطعا دسترسی به بمب هیدروژنی به معنای توانائی پیشرفته کره شمالی به سلاح های هسته ای می باشد و در حوزه بازدارندگی یعنی به کره شمالی نمی توان حمله کرد که در آنصورت ممکن است متقابلا کره جنوبی، ژاپن و قسمتی از چین نابود شود. چین و روسیه برای اینکه متهم نشوند این اقدام کره شمالی را محکوم میکنند ولی اجازه نمیدهند به کره شمالی حمله شود و البته همانطور که گفته شد دیگر یک حمله رسمی به کره شمالی  نمیتواند صورت گیرد ولی ممکن است اقدامات غافلگیرانه انجام شود

از منظر نگاه سیاست مداران آمریکایی باید گفت که: به هر حال بحران کره شمالی یک استخوان در گلوی ترامپ است، نه می تواند حمله کند و نه می تواند به ابتکار عمل رهبر کره شمالی تن در دهد. ترامپ بسیار علاقمند است موضوع کره شمالی از ذهنش پاک شود ولی امکان ندارد.

 

کلید واژه ها: بمب هیدروژنی شبه جزیره کره


نظر شما :