آمریکا در حال رقابت با روسیه برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در آینده سوریه

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۷۲۲۹۸ سرخط اخبار

پایگاه خبری النشره نوشت، آمریکا در مرحله پایانی جنگ سوریه برای از دست ندادن همه برگه های خود در حال رقابت با روسیه و گسترش نفوذ خود بر شمال و شرق سوریه است تا در سرمایه گذاری های آتی روی ثروت های طبیعی این کشور سهیم باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری « النشره» لبنان در یادداشتی با عنوان «دلایل رقابت آمریکا و روسیه بر سر شمال و شرق سوریه» دلایل تقویت کمک های نظامی آمریکا به نیروهای دموکراتیک سوریه برای پیشروی در شمال و شرق سوریه را برشمرد.

در این یادداشت آمده است: آنهایی که تصور می کنند آمریکایی ها عرصه سوریه را برای روسیه و ایران رها کرده اند، توهم دارند و یک دلیل آن هم اظهارات تند روسیه درباره نقش نظامی آمریکا در شمال و شرق سوریه علیه ارتش های سوریه و روسیه است.

مسکو همه اطلاعات خود در این خصوص را فاش نکرد او صرفا آمریکایی ها را متهم کرد که از پایگاه خود در منطقه مرزی «التنف» به تروریست ها برای حمله به نیروهای روسیه و سوریه و متحدانش سفارش می کند و یا به هر طریق دیگری در این حملات دست دارد.

واشنگتن پیش تر، خطوط قرمزی برای ممانعت از عبور ارتش سوریه از رود فرات یا پیشروی به سوی المیادین وضع کرده بود اما دمشق و متحدانش به هشدارهای آمریکا اهمیتی نداده و به پیشروی میدانی خود برای رسیدن به دستاوردهایی سریع و منحصر به فرد در شرق سوریه ادامه دادند تا به قلب شهر المیادین برسند که پایگاه اصلی و اتاق عملیات داعش محسوب می شود.

طی ساعات گذشته نشانه های رقابت روسیه و آمریکا در خاک سوریه آشکار و علنی شده اما در چارچوب ضوابطی که از زمان توافق جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه محرمانه باقی مانده است.

دلیل اصلی این مناقشه سیاسی و دیپلماتیک، پیشروی سوری ها به سمت مناطقی است که واشنگتن آنها را مناطق خاکستری دانسته و برنامه ریزی می کند که پس از سرکوب داعش در مناطق مزبور آن را تحت نفوذ نظامی خود بگیرد.

آمریکا به دنبال تحکیم موجودیت خویش و ایجاد پایگاه نظامی بزرگی در شرق سوریه است تا مانع تک روی روسیه و ایران در سرمایه گذاری های بزرگ روی ثروت های طبیعی موجود در دل خاک شمال و شرق سوریه  شامل فسفات، اورانیوم و غیره شود.

از نظر آمریکایی ها نباید سوریه برای روس ها رها شود بدون اینکه آمریکا شراکتی در نفوذ در سوریه داشته باشد و این در درجه نخست در زمره محاسبات اقتصادی بزرگ آمریکا است.

آمریکایی ها در گستره وسیعی از خاک سوریه و نه محدود به پایگاه مرزی التنف حضور دارند آنها در برخی پایگاه های نظامی آمریکا مستقر هستند و نیروهای کُرد را تحت پشتیبانی و نظارت کامل خود دارند، کُردهایی که رهبری گروه های مسلح از جمله شبه نظامیان عرب عشایر را برعهده دارند که دستمزدهای ماهیانه خوبی هم برای حضور در نبرد با داعش دریافت می کنند.

برخی می گویند نیروهای آمریکایی نقش مهم تر و کارسازتری را در نبردهای کُردها با تروریست ها ایفا می کنند و حتی آمریکایی ها از طریق جلب دوستی اهالی و عشایر عرب در شمال سوریه به دنبال تحکیم روابط بین این عشایر با فرماندهی نظامی آمریکا هستند.

اینجاست که تمایل آمریکایی ها برای ماندن در سوریه روشن می شود به گونه ای که تلاش می کنند مردم را به دور از آغوش دولت سوریه با امتیازهای مرحله کنونی فریب دهند اما آیا دمشق، مسکو و تهران این تمایل آمریکا را می پذیرند؟

صرف کشمکش سیاسی و رسانه ای بین واشنگتن و مسکو و نزاع معلوم الحال بین ایران و آمریکا نشان می دهد که تمایل آمریکا مورد پذیرش نیست و به آنها اجازه باقی ماندن در سوریه داده نمی شود.

اما واشنگتن  علاوه بر تصمیم قاطع خود برای ترک نکردن عرصه سوریه می خواهد جا پای نفوذ داعش بگذارد بخصوص که حضور آن در سوریه با هدف تسلط بر معادن و ثروت های طبیعی سوریه است یعنی در شمال و شرق سوریه مثل منطقه الکُبَر که پایگاه های نظامی کنونی آمریکادر آنجا واقع است.

اما روسیه هرگز از مقاصد آمریکا خشمگین نمی شود با وجود اینکه چند ژنرال روس در شکل و زمانی قابل توجه کشته شدند و پیامی از التنف برای محدود کردن تحرکات روسیه محسوب می شد، بنابراین مسکو از طریق توافق با سعودی ها و امضای توافقنامه هایی با آنها رو به جلو حرکت کرد و روی چیزی دست گذاشت که واشنگتن آن را سهم خود می دانست پس آیا این امر می تواند برگه ها و شراکت ها را از بین ببرد.

این وضعیت به کجا خواهد رسید؟ نه واشنگتن به دنبال رویارویی میدانی با مسکو است و نه روسیه خواهان جنگ با آمریکایی هاست اما 2 گروه از موضع خود کوتاه نخواهند آمد مرحله آتی مرحله شراکت ها و سرمایه گذاری هاست از همین رو هیات اقتصادی روسیه چند روز پیش برای پیشبرد و عملی کردن توافقات مسکو-دمشق همزمان با نزدیک شدن به مرحله پایانی جنگ وارد سوریه شد و همین امر بر شدت رقابت آمریکا و روسیه خواهد افزود.

اما ایران نیز که در کنار حضور نظامی اقتصاد برایش اهمیت دارد، در بیش از یک جبهه وارد نبرد می شود که مهم ترین آن مقابله با تلاش اسرائیل برای دور کردن متحدان لبنانی و سوری آن از مرزهای جنوبی است آن هم به این بهانه که تل آویو هرگز اجازه نمی دهد که ایران در مرزهایش حضور داشته باشد.

 

در سایه رقابت روسیه -آمریکا و ایران-آمریکا روند دستیابی به راه حل و فصل بحران سوریه مبهم است، معلوم نیست که این راه حل جامع و فراگیر خواهد بود یا تحت تاثیر تضاد در سهم خواهی ها و نفوذ بازیگران بحران سوریه قرار خواهد گرفت همه چیز مطرح است اما احتمال زد و بندهایی هم وجود دارد.

کلید واژه ها: شمال و شرق شرق سوریه شمال و شمال و شرق سوریه و شرق سوریه


نظر شما :