ژنرال‌ها و دیپلمات‌های سابق آمریکا خواستار یک راهبرد ضدایرانی در سوریه شدند

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۷۳۳۶۱ سرخط اخبار

گروهی از ژنرال ها و دیپلمات های سابق آمریکا با تهیه یک گزارش جدید از دولت ترامپ خواستند تا یک راهبرد ضدایرانی در سوریه به کار گیرد.

به گزارش فارس، فشارها بر دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای در پیش گرفتن راهبردی برای مقابله با ایران در سوریه در حال افزایش است به طوریکه گروهی از ژنرال ها و دیپلمات های سابق آمریکا در یک گزارش جدید تحت عنوان «مهار گسترش ایران در سوریه» خواستار جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه شدند.

این گزارش که هفته جاری توسط نیروکار ایران در موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا صادر شده است، توسط 6 نفر از ژنرال های سابق آمریکا از جمله «جیمز کانوی»، فرمانده یگان تفنگداران دریایی آمریکا و گروهی از دیپلمات های سابق از دو حزب آمریکا و مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است. 

در این گزارش، گسترش ایران در سوریه را فوری ترین اولویت راهبرد ترامپ برای مهار تهران در منطقه توصیف کردند و از آمریکا درخواست کردند تا «موانع حقیقی در مسیر تلاش تهران برای پیروزی کامل رژیم اسد در سوریه به وجود آورد».  

در این گزارش آمده است:«در نظر گرفتن زمان حیاتی است زیرا نیروهای تحت حمایت ایران اخیراً تقریباً تمامی کشور را به جز زمین هایی که ائتلاف تحت رهبری آمریکا از وجود داعش آزاد کرده است، به دست گرفته است».

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست برای اولین بار این گزارش 16 صفحه ای را منتشر کرد. این گزارش خواستار یک راهبرد منسجم آمریکا و حضور نیروهای آمریکا به منظور  مقابله با نفوذ ایران در سوریه و ابقای اهرمی علیه ایران شده است.

در این گزارش آمده است که تسهیل پیروزی کامل اسد توسط روسیه و ایران، اعتبار تعهدات آمریکا در قبال منطقه را بیش از پیش تضعیف می کند و جایگاه ایران را بعنوان یک قدرت  غالب در تقاطع استراتژیک خاورمیانه منسجم می کند.

بنا به گزارش پایگاه تحلیلی «نشنال»، این گزارش در حمایت از راهبرد جدید آمریکا که محافظ همپیمانان کلیدی به ویژه رژیم صهیونیستی و اردن باشد، از کاخ سفید درخواست کرده است تا یک سیاست کاملاً شفاف برای سوریه به منظور جلوگیری از پیدایش مجدد داعش و کنترل کامل سوریه توسط اسد اعلام کند. 

این گزارش به دنبال دیدار هفته گذشته امنیت ملی آمریکا از سرزمین اشغالی منتشر شده است که در آنجا نیز در خصوص ایران نیز گفت وگوهایی صورت گرفت.

پیش از نیز 43 نفر از اعضای کنگره نامه ای به «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نوشتند و خواستار راهبردی برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در سوریه شدند.

کلید واژه ها: ایران در سوریه


نظر شما :