سودان: قصد ورود به ائتلاف ضد ایرانی را نداریم

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۷۳۳۶۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه سودان تأکید کرد که کشورش هرگز قصد ورود به ائتلافی جهت مقابله با ایران را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ابراهیم غندور» وزیر خارجه سودان با اشاره به اینکه روابط سودان و ایران در گذشته مستحکم بوده است، تأکید کرد که سودان قصد ورود به هیچ ائتلافی برای رویارویی با ایران را ندارد.

غندور مدعی شد که ما به ایران اجازه گسترش مذهب در سودان را نمی دهیم و به نشانه همبستگی با عربستان روابط خود با تهران را قطع کردیم اما اختلافات ما با ایران به معنای ورود سودان به ائتلاف نظامی علیه ایران نیست و از دیدگاه ما در بسیاری از مسائل بین المللی بین مواضع سودان و ایران توافق وجود دارد.

ائتلاف سُنی- اسرائیلی صحت ندارد

رئیس دستگاه دیپلماسی سودان همچنین در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم اظهار داشت که ائتلاف سُنی-اسرائیلی وجود ندارد و حتی اگر برخی سیاستمداران با توجه به داشتن منافع مشترک و اختلافات با دشمنان واحد، قصد تشکیل چنین ائتلافی را داشته باشند، محافل گسترده سیاسی و مردمی هرگز دست به چنین کاری نخواهند زد.

عادی سازی روابط با اسرائیل شرط رفع تحریم های سودان نیست

غندور در ادامه هر گونه تعیین شرط آمریکا مبنی بر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مقابل رفع تحریم های سودان را تکذیب کرد و گفت: «از سال 2016 ما وارد گفت وگو با واشنگتن شدیم که این گفت وگو نه بر اساس دیکته شروط بلکه بر اساس توافق درباره نقشه راه بود».

زندانی سیاسی در سودان وجود ندارد

وزیر خارجه سودان مدعی شد که زندانی سیاسی و یا زندان سری در سودان وجود ندارد و بازداشت برخی روزنامه نگاران و یا تعطیلی یک روزنامه تصمیمی است که از سوی یک نهاد مدنی روزنامه نگاران و نه مسئولان امنیتی اتخاذ می شود.

مصر در طول سالیان گذشته سهم آبی سودان را استفاده کرده است

وزیر خارجه سودان همچنین تصریح کرد که موضع مصر در خصوص سد النهضه با منافع سودان منافات دارد همچنانکه مصر طی سالیان گذشته سهم سودان در آبهای رود نیل را استفاده کرده است.

وی افزود که سهم سودان در توافقنامه ۱۹۵۹ ذکر شده است و اکنون زمان آن رسیده تا سودان به سهم کامل خود از آب رود نیل بدون هیچ کم و کاستی دست یابد.

وزیر خارجه سودان همچنین تأکید کرد که کشورش هرگز از منطقه حلایب چشم پوشی نخواهد کرد و در این زمینه به مصر پیشنهاد کردیم که «یا به موجب تصمیم حاکمیتی خود این منطقه را به سودان بازگرداند همانگونه که تیران و صنافیر را به عربستان بازگرداند و یا اینکه بر اساس حکم بین المللی این منطقه به سودان بازگردانده شود همانطور که مصر طابا را باز پس گرفت» و متأسفانه مصری ها هر دو پیشنهاد را رد کردند.

کلید واژه ها: سودان


نظر شما :