مثلث "کبک" چه می‌خواهد؟

۰۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۹۷۳۹۷۴ سرخط اخبار
فرارو- وزیر اطلاعات اسرائیل، ولیعهد عربستان و داماد ترامپ به دنبال ایجاد یک اتحاد ضد ایرانی در منطقه هستند. 
 
به گزارش فرارو، وبگاه شبکه خبری الجزیره طی یادداشتی به قلم بیل لا به بررسی اهداف جارید کوشنر، محمد بن سلمان و یسرایئل کاتس (مثلث کبک) پرداخت و نوشت: یک وزیر اسرائیلی جاه طلب، یک ولیعهد سعودی پرخاشگر و داماد یک رئیس جمهور آمریکا در کنار یک راه آهن متروک. آیا این ها آغاز یک محور ضدایرانی هستند؟
 
یسرائیل کاتس، وزیر حمل و نقل و اطلاعات اسرائیل است. اگر اتهامات فساد، بنیامین نتانیاهو را به زیر کشد، او یکی از نامزدهای برجسته جانشینی نخست وزیر خواهد بود.
 
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از زمان پدربزرگش ابن سعود، بنیان گذار پادشاهی سعودی تاکنون، قدرت بی سابقه را به دست آورده است. جاه طلبی و بی رحمی بن سلمان به یک اندازه است.
 
جارد کوشنر، داماد ترامپ و تاجر املاک نیویورکی، به سمت مشاور ارشد رئیس جمهور رسیده و مسئول ایجاد توافق صلح اسرائیلی- فلسطینی است.
 
راه آهن حجاز، مسیری ۱۳۰۰ کیلومتری است که عثمانی ها در سال ۱۹۰۸ بین دمشق و مدینه احداث کردند. یک انشعاب از این راه آهن به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل است. با فروپاشی امپراتوری عثمانی، این راه آهن در سال ۱۹۲۰ تعطیل شد.
 
کاتس، اکنون پروژه احیای این راه آهن حمل ونقل را به عنوان عنصر کلیدی در محور ضد ایرانی مطرح می کند. پروژه ای که از تجارت برای ایجاد اتحاد نزدیک بین عربستان و سایر کشورهای عربی و اسرائیل استفاده خواهد کرد. اخیرا کاتس، در گفت وگویی با روزنامه کانادایی گلوب اندمیل، گفت: ایران دشمن بزرگی است. خیلی واضح است که ما (عربستان و اسرائیل) در یک خندق قرار داریم. همه کشورهای سنی علیه ایران هستند. ما آرزومندیم که به موازات پیشبرد ابتکارعمل های توسعه اقتصادی منطقه ای، توافق صلح داشته باشیم.
 
این وزیر که عضو حزب لیکود نتانیاهو است، قبلا بر افتتاح یک خط راه آهن ۶۰ کیلومتری از حیفا تا مرز اردن نظارت داشت. 
 
علاوه بر این، کاتس مشغول به دست آوردن دل بن سلمان بوده است. او در ۱۴ دسامبر آشکارا با طرح پیشنهادی برای حمله به "تاسیسات موشکی ایران" در لبنان برای بن سلمان خوش رقصی کرد. سعودی ها، ایران را به تهیه موشک های دوربردی که توسط حوثی ها شلیک شد، متهم می کنند. اتهامی که ایرانی ها آن را رد می کنند.
 
کاتس، ولیعهد ۳۲ ساله عربستان را رهبر جهان عرب خواند و پیشنهاد کرد که عربستان از یک فرآیند صلح جدیدی بین اسرائیل و فلسطین حمایت کند. این وزیر افزود اسرائیل برای شرکت در چنین مذاکراتی خوشحال خواهد بود. کاتس، بن سلمان را به سفر به اسرائیل و دیدار با مقامات دولتی اسرائیلی از جمله خود کاتس دعوت کرد.
 
واکنش عربستان به بیانیه ترامپ درباره به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به طرز غافلگیرکننده ای آرام بود. می توان میزان آرامی این واکنش را بوسیله جلسه قابل توجه بن سلمان با رابرت ساتلوف، مدیر اندیشکده انستیتوی واشینگتن، سنجید. این اندیشکده، با ایپک، لابی اسرائیل در آمریکا، مرتبط است و به شدت در واشینگتن به نفع اسرائیل لابی می کند.
 
ساتلوف، در ریاض جلسه ۸۰ دقیقه ای با بن سلمان داشت. چیزی که چند ماه پیش غیرقابل تصور بود. این حقایق که این جلسه، پس از اعلامیه ترامپ درباره بیت المقدس منقعد شد و بیش از یک ساعت طول کشید و بن سلمان فقط در پاسخ به ساتلوف بیت المقدس را ذکر کرد، آن را قابل توجه تر می کند.
 
یک هفته بعد، ساتلوف مقاله ای تحت عنوان "محمد بن سلمان نمی خواهد درباره بیت المقدس صحبت کند" در وبسایت اندیشکده واشینگتن منتشر کرد و نوشت: اگر ما مستقیما از او درباره اعلامیه ترامپ نمی پرسیدیم، شاید این مسئله هرگز مطرح نمی شد. او صرفا خود را به بیان یک کلمه ناامیدی از تصمیم ترامپ محدود کرد.
 
به طور فزاینده به نظر می رسد که فرآیند صلح، توافقی باشد که توسط بن سلمان و کوشنر پخته شده است. این توافق، اصطلاحا طرح پناهگاه نام دارد که خواهان ایجاد دولت فلسطینی در غزه و شمال سینا است. شهرهای فلسطینی کرانه باختری که توسط شهرک سازی اسرائیلی محاصره شده اند، تحت قیمومت اردن خواهند بود. سعودی ها صد ها میلیون دلار برای حمایت از این پروژه خواهند داد.
 
این طرح، شاهد خروج فلسطینی ها از کرانه باختری به سینا خواهد بود.
 
اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اولین گام این طرح بزرگ برای ایجاد - به قول ترامپ - توافق نهایی خواهد بود. کاتس با پوشش وزیر حمل ونقل؛ قبلا پیشنهاد داده بود تا روبروی سواحل غزه، جزیره مصنوعی احداث شود تا به عنوان فرودگاه و مرکز حمل ونقل دولت جدید عمل کند. 
 
کاتس، بن سلمان و کوشنر متوجه نشدند که طرح پناهگاه با واقعیت روی زمین سازگار نیست. بعید است که فلسطینی ها تحت فشارها، تلاش چند دهه ای شان برای سرزمین شان را ر ها کنند. آیا، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، که قبلا به خاطر دادن دو جزیره به سعودی ها در معرض انتقاد بود، قسمت بزرگی از شبه جزیره سینا را خواهد داد؟ سعودی های مفلس برای تامین مالی این پروژه جنون آمیز از کجا پول خواهند آورد؟
 
در حال حاضر، خطر واقعی؛ اضطراب به خاطر قدرت روبه رشد ایران در منطقه است. اضطرابی که ممکن است اسرائیلی ها، سعودی ها و آمریکایی ها را به یک جنگ نیابتی تمام عیار بکشاند. کاتس قبلا اشاره کرده که برای این جنگ آماده است. او اخیرا در حین سخنرانی درباره جنگ ۲۰۰۶ بین حزب الله و اسرائیل گفت: آنچه در ۲۰۰۶ اتفاق افتاد در مقایسه با آنچه ما می توانیم انجام دهیم، یک تفریح خواهد بود. من به شما می گویم که ما لبنان را به عصر حجر بازخواهیم گرداند.

کلید واژه ها: کاتس بیت المقدس قبلا کوشنر


نظر شما :