بارزانی: در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم

۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۹۷۴۲۳۲ سرخط اخبار

نخست وزیر منطقه کردستان پس از نشست با رهبران حزب اتحادیه میهنی، ضمن تکرار آمادگی اربیل برای گفت وگو با بغداد تاکید کرد که دولتش در امور داخلی ایران دخالت نمی کند و به دنبال تقویت روابط با این همسایه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک هیأت از حزب دموکراتیک کردستان به ریاست «نیچروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان با هیأتی از حزب اتحادیه میهنی در سلیمانیه دیدار و گفت وگو کرد.

«ملا بختیار» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان و «نیچروان بارزانیپس از  این نشست در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «روداو»، ملابختیار در این کنفرانس خبری اظهار داشت: دو حزب دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی تمام تلاش خود را وقف شکوفایی مجدد عراق خواهند کرد.

وی افزود: استفاده از نیروی نظامی علیه ما تنها به دلیل برگزاری همه پرسی، یک واکنش نامناسب و غلو آمیز بود. آنچه که روی داد، آمادگی دایمی ما برای دفاع از اصول و ارکانمان را از بین نمی برد و کردستان به تجربه این را ثابت کرده است.

نیچروان بارزانی نیز، نشست با اتحادیه میهنی را بسیار مهم توصیف کرد و بار دیگر برای آغاز گفت وگو با دولت عراق، اعلام آمادگی کرد و گفت: تکرار موضع ما برای گفت وگو با بغداد دیگر خسته کننده شده است.

وی افزود: روابط با اتحادیه میهنی و سایر طرف ها را بسیار گرانبها می دانیم و بر ضرورت تحکیم آن تاکید داریم.

ملابختیار در ادامه به سفر هیأتی از احزاب معارض منطقه کردستان به بغداد و رایزنی آن با مقامات دولت مرکزی اشاره کرد و گفت:سفر این هیأت با هماهنگی ما یا پارلمان یا دولت کردستان صورت نگرفته است. گفت وگو باید تنها با دولت منطقه کردستان صورت گیرد و ما هرگونه پاسخگویی به دعوت های صورت گرفته از احزاب کردستان برای سفر به بغداد را رد می کنیم.

بارزانی نیز گفت: بهتر است به جای سفرهای برخی طرف ها به بغداد، یک هیأت واحد به بغداد اعزام کنیم. پیامهای حمایتی خارجی از دولت منطقه کردستان بویژه درباره مسئله گفت وگو با دولت عراق، بسیار مهم است اما مهمتر حفظ وحدت صفوف داخلی ماست. 

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: این ادعا که ما پشت پرده اعتراض های اخیر ایران بوده ایم یه اتهام کمدی است و ما در امور داخلی ایران دخالت نمی کنیم زیرا این کشور همسایه ماست و ما به دنبال تقویت روابط با آن هستیم.

نخست وزیر منطقه کردستان سپس به مسئله بحران اقتصادی اشاره کرد و گفت: عبور از این بحران مالی، اولویت ماست و من در این باره خوشبینم.

بارزانی در این کنفرانس تاکید کرد که قرار است نشست گسترده ای طی هفته آینده برای تعیین زمان برگزاری انتخابات آتی در منطقه کردستان برگزار شود. ضمن اینکه مشارکت تمامی طرف های کردی در انتخابات آتی عراق را تایید می کنیم و سایر مسائل مطرح نیز باید بر اساس قانون اساسی حل و فصل شوند.

ملا بختیار نیز به اعتراض ها و تظاهرات های اخیر منطقه کردستان علیه دولت این منطقه اشاره کرد و با توطئه خواندن این تحولات گفت: توطئه اخیر، موجب متزلزل شدن روابط ما با حزب دموکراتیک نشد.

کلید واژه ها: منطقه کردستان اتحادیه میهنی


نظر شما :