پیشنهاد عربستان و مصر برای تعیین شهری غیر از قدس برای پایتختی فلسطین

۱۸ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۷۴۲۴۶ سرخط اخبار

فارس: رسانه های آمریکایی و صهیونیستی فاش کردند که عربستان و مصر بعد از تصمیم ترامپ در مورد قدس، پیشنهاد داده اند که به جای شهر قدس شهری دیگر به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب شود.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» فاش کرد که دولت مصر برای پایان دادن به بحران اخیر قدس و فلسطین پیشنهاد داده است که به جای شهر قدس، رام الله به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب شود.

این روزنامه امروز (شنبه) نوشت که دستورعمل هایی از طرف افسر اطلاعاتی مصر به اصحاب رسانه و خبرنگاران در مورد پرونده قدس فاش شده است که به موجب آن، مصر و همچنین سایر کشورهای عربی در نقش کشوری که تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می کنند، ظهور کنند.

این افسر اطلاعتی که «اشرف الخولی» است در تماس تلفنی با خبرنگاران به آن ها می گوید: «چه فرقی بین رام الله و قدس وجود دارد؟».

نیویرک تایمز می نویسد، این افسر مصری در گفت وگوهای تلفنی با مجری های برنامه گفت وگو با صدای آرام صبحت می کند و به آن ها می گوید: «مصر هم مانند همه برادران عرب ما در موضوع قدس، این تصمیم [ترامپ] را محکوم خواهد کرد».

افسر اطلاعاتی مصر در این گفت وگوهای محرمانه همچنین می گوید که درگیری با اسرائیل به نفع منافع ملی مصر نبوده و از اصحاب رسانه می خواهد به جای محکوم کردن تصمیم ترامپ بینندگان خود را به پذیرش این تصمیم قانع کنند.

نیویورک تایمز می نویسد، اشرف الخولی این درخواست را از 4 روزنامه نگار کرده که تماس های وی با هر 4 نفر ضبط شده است.

یکی از خبرنگاران به نام «عزمی مجاهد» صحت فایل های صوتی ای که به بیرون درز کرده و نیویورک تایمز به آن ها دست پیدا کرده را تأیید کرده است.

براساس این گزارش، افسر اطلاعاتی مصر دستورالعمل های مشابهی را به دو خبرنگار دیگر «مفید فوزی» و «سعید حساسیان» که عضو پارلمان مصر نیز هست، داده است.

گفت وگوهای این افسر اطلاعاتی مصر در حالی فاش می شود که اخیرا کتابی در آمریکا تحت عنوان «آتش و خشم درون کاخ سفید ترامپ» منتشر شده است که در آن مشاور سابق رئیس جمهوری آمریکا می گوید براساس «قرارداد قرن»، دولت دونالد ترامپ عزم کرده است تا با الحاق کرانه باختری به اردن و الحاق غزه به مصر به مسئله فلسطین پایان دهد.(جزئیات بیشتر)

درهمین راستا، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» امروز نوشت که بعد از تصمیم ترامپ در مورد قدس، عربستان سعودی پیشنهاد داد که به جای قدس، «ابودیس»، شهرکی واقع در شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب شود و مصر نیز پیشنهاد داده است که رام الله پایتخت دولت خودگردان قدس باشد.

رئیس جمهوری آمریکا 15 آذر طی سخنرانی خود قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر قدس را صادر کرد.

به رغم آنکه شورای امنیت به درخواست مصر به منظور لغو فرمان ترامپ تشکیل جلسه داد، ولی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در شورای امنیت آن را وتو کرد.

بعد از این وتو، سازمان همکاری اسلامی به ریاست ترکیه، طرح لغو تصمیم ترامپ را به مجمع عمومی سازمان ملل برد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

کلید واژه ها: تصمیم ترامپ قدس


نظر شما :