نمایندگان پارلمان فرانسه خواستار توقف فروش تسلیحات پاریس به ریاض شدند

۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۵:۲۳ کد : ۱۹۷۵۹۱۶ سرخط اخبار

در حالی که ولیعهد عربستان روز یکشنبه (دیروز) برای سفری سه روزه وارد پایتخت فرانسه شد، نمایندگان پارلمان فرانسه خواستار توقف فروش تسلیحات کشور خود به «ریاض» شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ورود «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «پاریس» برای یک دیدار سه روزه، بار دیگر، نگرانی نمایندگان پارلمان فرانسه را در خصوص صادرات تسلیحات این کشور به «ریاض» برانگیخت.

یکی از مقامات وزارت دفاع فرانسه در این زمینه گفت: «در ارتباط با مقامات سعودی، فرانسه یک راهبرد جدیدی برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی طرح ریزی کرده است که مدیریت آن تاکنون بر عهده سازمان فرانسوی ODAS (سازمان فرانسوی مدیریت منافع دفاعی فرانسه در عربستان سعودی) بوده است».

این مقام فرانسوی همچنین به این مسئله اشاره کرد که از هم اکنون، این راهبرد تحت پوشش «توافق بین دولتی میان دو کشور» خواهد بود و این در حالی است که ODAS «تنها وظیفه پایان دادن به قراردادهای کنونی را برعهده خواهد داشت».

دیدار سلمان از فرانسه که از روز یکشنبه (دیروز) آغاز شده است در میان افزایش فشار نمایندگان پارلمان فرانسه به صورت گرفته است که در خصوص فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی که جنگ یمن را به راه انداخته است، ابراز نگرانی کرده اند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این زمینه گزارش کرد که شمالی از نمایندگان پارلمان فرانسه خواستار تحقیقات درباره صادرات تسلیحات فرانسه به ریاض شده اند و درخواستی را برای تشکیل یک کمیسیون 30 نفری برای تحقیق درباره مشارکت پاریس در جنگ ریاض در یمن شده اند.

بنا به گفته «سباستین نادو» یکی از اعضای پارلمان فرانسه، کمیسیون فوق «وظیفه بررسی پایبندی فرانسه به تعهدات بین المللی اش در زمینه مجوزهای صادرات تسلیحات، مهمات، آموزش، خدمات و کمک هایی را دارد که کشور ما در این سه سال به جنججویان درگیری های یمن ارائه داده است».

در حالیکه ماکرون برای تعلیق فروش سلاح به ریاض با توجه به مشارکت عربستان در جنگ مرگبار یمن تحت فشار قرار گرفته است، برخی منابع می گویند که دو کشور فرانسه و عربستان احتمالاً قرارداد 600 میلیون یورویی برای خرید حدود 40 قایق گشت زنی نیروی دریایی ساخت شرکت فرانسوی سازه های مکانیکی نرماندی (CMN) به امضا درآورند.

طبق این گزارش، برخی دیپلمات های فرانسه همچنین درباره لفاظی های ولیعهد عربستان در خصوص ایران و سیاست های تند وی در سراسر خاورمیانه ابراز نگرانی کرده اند.

یکی از دیپلمات های فرانسه اینطور می گوید:« در حالیکه ماکرون تمایلات اصلاح طلبانه محمد بن سلمان را تصدیق می کند، شاهد رفتارهای بی ثبات وی نیز می باشد و آنچه که سلمان در یمن، قطر و مذاکرات ایران انجام می دهد، پتانسیل دامن زدن به آتش منطقه ای را دارد».

هفته گذشته، 12 سازمان بین المللی غیردولتی از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل نامه محرمانه ای به ماکرون ارسال کردند و خواستار اعمال فشار وی به ولیعهد عربستان برای تسهیل محاصره در بنادر یمنی و توقف فروش تسلیحات فرانسه به عربستان شدند.

فرانسه سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان است و عربستان یکی از بزرگترین ذی نفعان این قضیه است.

کلید واژه ها: پارلمان فرانسه صادرات تسلیحات ولیعهد عربستان نمایندگان پارلمان فرانسه نمایندگان پارلمان


نظر شما :