سفیر روسیه: شرایط انسانی رقه فاجعه‌بار است

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۷ کد : ۱۹۷۶۱۴۱ سرخط اخبار

در پی گزارش یک نماینده سازمان ملل درباره ویرانی های گسترده در شهر رقه، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت تاکید کرد، آمریکا و متحدانش عملا کاری برای کمک به بازسازی این شهر در سوریه که اشغال شده است، انجام نمی دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری به اعضای شورای امنیت گفت: به صورت میانگین هر هفته ۵۰ تن در رقه سوریه کشته می شوند و عملا کاری برای حدود ۱۰۰ هزار تنی که به این شهر ویران شده بازگشته اند، صورت نگرفته است.

لوکوک با اشاره به یافته های حاصل از بازدید اول آوریل از رقه گفت: شرایط برای بازگشت مساعد نیست که علت آن سطح بالای مهمات و بمب های منفجر نشده، خرابی شدید زیر ساخت ها و فقدان خدمات اولیه است. حدود ۹۵ درصد ساکنانی که به رقه بازگشته اند نیاز مبرمی به غذا دارند. خدمات درمانی هم یا وجود ندارد یا به شدت محدود است.

این مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ساختمان های رقه "منهدم یا ویران" شده اند از کشورها خواست وارد عمل شده و به ساکنان این شهری که زمانی پایتخت خلافت خودخوانده داعش شناخته می شد، کمک کنند. این شهر بعدا در جریان عملیات ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا "آزاد" شد.

پس از آنکه مسکو خواستار برگزاری نشست علنی شورای امنیت برای رسیدگی به اوضاع انسانی رقه و کمپ آوارگان الرکبان در مرز با اردن شد، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل سه شنبه گفت، شرایط انسانی در رقه که حین نبرد چهار ماهه ویران شد و نهایتا درگیری ها در اکتبر ۲۰۱۷ به پایان رسید، همچنان فاجعه بار است.  

نبنزیا با اشاره به یافته های گزارش لوکوک گفت: بازسازی این شهر که در جریان حملات هوایی منهدم شد، هنوز آغاز نشده است. مردم با بازگشت به رقه خطر را به جان می خرند و غالبا در انفجار مین ها یا تله های انفجاری کشته می شوند. اشغال آمریکایی ها هیچ دستاورد مثبتی برای ساکنان این شهر نداشت. تنها راه حل اثرگذار برای شرایط کنونی بازسازی ساختارهای دولتی در رقه است. ساکنان این منطقه اشغالی دوفاکتو اعتراض علیه حضور آمریکایی ها در آنجا را آغاز کرده اند.

این شهر که از طریق نیروهای دموکراتیک سوریه باز پس گرفته شد، اکنون تحت کنترل سست این نیروهای تحت حمایت آمریکاست. بازسازی رقه و حومه آن از طریق  شبکه شوراهای محلی در حال اجراست که نبنزیا آن را باند "افراد کاملا بی کفایت" نامید. او این سوال را مطرح کرد: چطور می توان به این افراد برای تضمین امنیت و ایمنی مردم اعتماد کرد؟ رقه ویران است. شفاف می گویم که یک ساختمان سالم وجود ندارد. هزاران جسد هنوز زیر ویرانه ها هستند.

این سفیر روسیه همچنین مداخله تحت امر آمریکا به سوریه را محکوم و تاکید کرد، حملات "سه گانه" ۱۴ آوریل از طرف آمریکا-فرانسه-انگلیس تنها روند بازسازی در این کشور را به تعویق می اندازد. مسکو معتقد است درگیری سوریه هیچ گونه راه حل نظامی ای ندارد و آن کشورها باید برای کمک به روند صلح همکاری کنند.

این دیپلمات روس تاکید کرد: با اقدامات خصمانه گروه سه گانه و کسانی که از اقدامات آنها حمایت یا استقبال کردند، عملا عقب گردی در مذاکرات ژنو محسوب می شود. اگر هدف این است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با زور بمباران پای میز مذاکره بیاید و این امر به منزله پیروزی علیه او باشد... چنین امری ممکن نیست... نباید متوهم بود.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد، تمام کشورها باید ایجاد "واقعیت های جدید" در سوریه را متوقف کنند چرا که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن را تضعیف می کند.

نبنزیا همچنین از آمریکا و متحدانش خواست تا "اظهارات خصمانه تهاجمی" علیه مسکو و دمشق را متوقف کنند و دیگر حرف تغییر رژیم در سوریه را به میان نیاورند. به گفته او، شبه نظامیان هم باید از انجام اقدامات تحریک آمیز شامل استفاده از تسلیحات شیمیایی و تلاش برای تحریک بیشتر "تخاصم خارجی" جلوگیری کنند.

نماینده روسیه تاکید کرد، آمریکا هرگز قادر نخواهد بود با زور بشار اسد را از قدرت کنار بزند. دشوار سخت تصور کنیم بعد از تمام این اتفاقات مقامات سوریه با شور و شوق بنا به درخواست غربی ها از راه حل سیاسی در این کشور صحبت کنند.

نماینده روسیه همچنین طرح فرانسه در شورای امنیت برای انجام تحقیقات مستقل برای تعیین مسؤول حملات شیمیایی ادعایی در سوریه را رد کرد.

نبنزیا تاکید کرد، فکر ایجاد تیم تحقیقات درباره شناسایی عوامل حمله شیمیایی احتمالی بی فایده است چراکه واشنگتن و هم پیمانانش عملا جانی هستند و همانند جلاد برخورد می کنند. پیشنهاد این پیش نویس قطعنامه شامل قطعنامه های کنونی است که خیلی ساده نیاز به اجرایی شدن دارند.

وی اظهار داشت، وجود پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی اردوگاه الرکبان در منطقه التنف نقض حاکمیت ملی سوریه است.

کلید واژه ها: تاکید کرد


نظر شما :