۶۰درصد تحریم مبادلات ارزی ایران با پیمان پولی دوجانبه با ۸ کشور حل می‎شود

۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۶ کد : ۱۹۷۸۰۰۲ سرخط اخبار

مبادلات تجاری ایران با ۸ کشوری که در امضای پیمان پولی دوجانبه با کشورمان در اولویت هستند، معادل ۶۰درصد کل ارزش مبادلات تجاری ایران است، یعنی با امضای این قرارداد ۶۰درصد مشکل تحریم انتقالات ارزی ما حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تهدید تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی آمریکا یک بار دیگر مباحث مربوط به راهکارهای بی‌اثر کردن این تهدیدات را داغ کرده است.

استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهایی که بیشترین مبادلات تجاری را با آنها داریم یکی از راهکارهایی است که اکثر اقتصاددانان روی آن اتفاق نظر دارند. این قبیل پیمان‌ها به‌صورت دو یا چند جانبه می‌تواند بین ایران و 8 کشوری که فعلاً در اولویت هستند منعقد شود و اقدام مؤثری برای بی‌نیاز شدن کشور به مبادله با دلار می‌شود.

با وجود مزیت‌های انکارناپذیر پیمان‌های پولی دوجانبه برای کشور، اما تاکنون بانک مرکزی به این راهکار روی خوش نشان نداده است، البته این امیدواری وجود دارد با ترمیم کابینه و تغییر و تحولات تیم اقتصادی دولت رویه بانک مرکزی نسبت به این ماجرا تغییر کند.

به هر حال بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد در سال 96،  8 کشور چین، هند، کره جنوبی، ترکیه، امارات، تایوان، پاکستان و روسیه که در انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران در اولویت هستند، مجموعاً 34 میلیارد دلار به ایران صادرات انجام داده‌اند، بر این اساس چین 13.2 میلیارد دلار، هند 2.2، کره جنوبی 3.7، ترکیه 3.2، امارات متحده عربی 10 میلیارد دلار، تایوان 534 میلیون دلار، پاکستان 400 میلیون دلار و روسیه نیز 743 میلیون به کشورمان صادرات داشته‌اند.

در مقابل سال گذشته ایران حدود 9 میلیارد دلار صادرات به چین، 2.7 میلیارد دلار به هند، ‌4.3 میلیارد دلار به کره جنوبی، 4 میلیارد دلار به ترکیه، 6.8 میلیارد دلار به امارات، 537 میلیون دلار به تایوان، 930 میلیون دلار به پاکستان و 293 میلیون دلار به روسیه و در مجموع 28.6 میلیارد دلار صادرات داشته است.

مجموع مبادلات تجاری (واردات و صادرات) کشورمان با 8 کشور مذکور 62.6 میلیارد دلار طی سال 96 بوده است.

از سوی دیگر حجم کل مبادلات کشور در 12 ماه سال گذشته حدود 101.1 میلیارد دلار با 103 کشور بوده است، در واقع مبادلات ایران و 8 کشور ذکرشده حدود 60 درصد کل مبادلات تجاری را شامل می‌شود. این رقم قابل توجه فرصت بسیار مناسبی است تا با استفاده از راهکار پیمان‌های دو یا چندجانبه بین ایران و کشورهای مذکور تهدیدات آمریکا در خصوص تحریم‌ها را به حداقل رساند.

کلید واژه ها: بازگشت تحریم ها


نظر شما :