شرکت های چینی و کره جنوبی: تحریم مانع تجارت ما با ایران نیست

۰۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۹ کد : ۱۹۷۸۰۸۱ سرخط اخبار

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد؛ این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند همکاری خود را کاهش می دهند تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند.
پانگ سن سفیر چین در تهران در گفت و گوی اخیر خود با ایرنا، سیاست پکن را شفاف و مبتنی بر تداوم همکاری با ایران در چارچوب برجام اعلام کرد و گفت: این انتظار می رود که دیگر اعضای اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز براساس اعلام موضع اتحادیه اروپا در این ارتباط به تعهدات خود نسبت به این توافق پایبند باشند.
به گزارش ایرنا، «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین و دبیر حزبی شورای دولتی این کشور هجدهم تیرماه در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان درباره لغو توافق هسته‌ای «برجام» هشدار داد و گفت این اقدام تبعات غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. 
یک روز بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد اگر به برجام پایبند باشد، این اتحادیه تحریم‌ های هسته‌ای خود علیه تهران را برنمی‌گرداند.
چین و روسیه به عنوان 2عضو دیگر برجام نیز بر حفظ آن تاکید دارند. 
خبرنگار اقتصادی ایرنا بتازگی با برخی مدیران شرکت های تولید کننده چینی و کره جنوبی که برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی ایران به تهران آمده اند، درباره تاثیر تحریم های آتی آمریکا گفت و گو کرد.

** اقتصاد ایران، اقتصادی پرشتاب و بزرگ
در این پیوند، مدیر فروش شرکت اولئو اینترنشنال(OLEO INTERNATIONAL) چین که برای نخستین بار به ایران آمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: اقتصاد ایران، پرشتاب و بزرگ بوده و دلیل حضور ما در این کشور همین است.
چائو وو(Chao Wu) درباره تبعات خروج آمریکا از برجام در روابط شرکت های چینی با ایران اظهار داشت: با جدا شدن ترامپ از برجام و با توجه به سیاست آمریکا در ایجاد محدودیت های اقتصادی برای ایران، فرصت ها و کانال هایی در ایران یافته ایم و باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد.
وی آینده همکاری های آتی را خوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت: به اعتقاد من تحریم های آتی آمریکا تا حدودی می تواند در روابط اثرگذار باشد اما روابط به اقتصاد بین الملل بستگی دارد.

**به تجارت خود با ایران ادامه می دهیم 
همچنین مدیر تجارت خارجی شرکت تولید آسانسور ژجیانگ میلون(Zhejiang Meilun) با اشاره به سابقه 10ساله فعالیت های تجاری این شرکت با ایران گفت: ایران از بازار خوبی در زمینه بالابر و تامین قطعات آن برخوردار است و ما این بار همراه با تولیدات خود در نمایشگاه حضور داریم.
آلکس شن(Alex Shen) افزود: با توجه به پتانسیل های خوبی که ایران دارد فرصت مناسبی برای ماست که بتوانیم در این کشور سرمایه گذاری کنیم.
وی درباره چالش های پیش روی همکاری ها به لزوم رفع مسایل بانکی در توسعه روابط اشاره و تاکید کرد ایران و چین به عنوان 2 کشور دوست، متمایل و علاقه مند به تجارت با یکدیگر هستند و ایران واردات خوبی از چین دارد.
شن افزود: تحریم های جدید تبعاتی برای تجارت های پیش رو خواهد داشت و شاید امکان برگشت به موقعیت قبلی وجود نداشته باشد اما مانعی از سوی چین و شرکت های چینی برای حمایت از ایران وجود ندارد.

**مشکل بر سر تجارت با دلار است
این مدیر چینی مهمترین مشکل را درباره تجارت با دلار دانست و گفت: تحریم ها علیه ایران در جریان است و این مساله، کار کردن با این کشور را سخت خواهد کرد.
وی عمده مشکل پیش رو در روابط تجاری را مسایل بانکی عنوان کرد و گفت: موقعیت های آتی شاید چندان مقبول نباشد و برخی شرکت ها همکاری های خود را متوقف کنند اما برای ما موقعیت بین المللی چین مهم بوده که در حال رشد است. 
وی افزود: پیشتر، تجارت با ایران از طریق دلار امکان پذیر بود اما بعد از تحریم ها کار کردن سخت تر شده است.

**رابطه خوب کره با آمریکا مانع همکاری شرکت های کره ای با ایران نمی شود 
مدیر ارشد شرکت کره ای DSIDS(دایی سونگ ایدس) گفت: روابط خوب و مطلوبی بین شرکت های ایرانی و کره جنوبی برقرار است و این روابط در آینده هم خوب ارزیابی می شود.
سونگ یو چویی(Sunggyu Choi) ادامه داد: کره جنوبی استثناهایی را کنار گذاشته و بر این اساس ادامه می دهد.
وی تاکید کرد کره جنوبی به توافق برجام کاری ندارد و سیاست های آمریکا در آینده تاثیری در روابط نخواهد داشت.
یوچی گفت: اگرچه روابطی خوب و نزدیک با آمریکا داریم و این ادامه خواهد یافت اما در روابط سئول - تهران مانعی ایجاد نمی شود. 

کلید واژه ها: بازگشت تحریم ها


( ۱ )

نظر شما :