واکنش وزارت کشور به اخبار حواشی زائران عراقی در ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۹۷۸۷۶۴ سرخط اخبار

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور درباره اخبار حواشی زائران عراقی در ایران گفت: جسته گریخته از سال‌های پیش شاید مواردی گزارش شده است اما اینکه این موضوع فرآیند سازماندهی شده و شبکه ای باشد درست نیست و مقامات استانی هم صحت این خبر را تایید نکرده‌اند و ما شاهد فعالیت سازماندهی شده در این حوزه نیستیم.

به گزارش ایسنا تقی رستم‌وندی در حاشیه صد و پنجاهمین جلسه شورای اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که آیا حضور زائران عراقی در مشهد پیامدهای منفی دارد، گفت: امروزه در شرایطی هستیم که یک جبهه رسانه ای منسجم مشغول عملیات روانی در کشور هستند و این موضوع را باید تمام رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدنظر قرار دهند که هر خبری ظرفیت این را دارد که تبدیل به یک عملیات روانی بزرگ شود. وی ادامه داد: جسته گریخته از سال‌های پیش شاید مواردی گزارش شده است اما اینکه این موضوع فرآیند سازماندهی شده و شبکه ای باشد درست نیست و مقامات استانی هم صحت این خبر را تایید نکرده‌اند و ما شاهد فعالیت سازماندهی شده در این حوزه نیستیم.

در حقیقت امکان دارد در هر کشوری حضور گردشگران موجب پیامدهای منفی اجتماعی و یا مثبت در حوزه اقتصادی باشد ، امکان دارد به صورت فردی مواردی از پیامدهای اجتماعی منفی را شاهد باشیم. با این موضوع هم از طریق دستگاههای قضایی و انتظامی برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان این که مطرح شدن این موضوع حتما یک عملیات روانی و خبر بود که متاسفانه شیوع پیدا کرد، گفت: اصحاب رسانه در این لحظاتی که دشمن هم در حوزه جنگ اقتصادی و هم عملیات روانی پیش رفته است حتما نسبت به این گونه خبرها حساس باشند و با نگاه شک و تردید به این موضوع نگاه کنند. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش‌ به جلسه امروز شورای اجتماعی اشاره کرد و گفت: جلسه امروز شورای اجتماعی دارای دو دستور جلسه بود. دستور جلسه اول به بررسی تحولات اجتماعی کشور در هشت ماه گذشته اختصاص داشت و دستور دوم مربوط به برگزاری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که به‌طور مختصر در پایان جلسه راجع به آن بحث شد.

ضرورت تهیه‌ اطلس مسائل اجتماعی کشور رستم‌وندی ادامه داد: از دی ماه ۹۶ ناآرامی‌ها و اعتراضاتی در کشور شکل گرفت و البته در فاصله زمانی کوتاه آرام و در بستر قانونی خود قرار گرفت. دستگاه‌های امنیتی و سیاسی در این حوزه فعال بودند البته رسانه‌ها، پژوهشگران و صاحب نظران وجامعه شناسان راجع به شناخت ماهیت این ناآرامی‌ها در مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری صحبت کردند. در جلسه امروز تلاش شد که مجموعه‌ای از دیدگاه‌های منسجم صاحب نظران و نظریات مختلفی که در این حوزه اصحاب علم و رسانه مطرح شود به‌طور خلاصه و دسته بندی شده مطرح شود و جمع بندی جلسه این بود که باید تلاش شود اطلسی از مسائل اجتماعی تهیه شود. به گفته وی بر مبنای این اطلس می توانیم نارضایتی‌های اجتماعی و دیدگاه‌های متنوع را بررسی کنیم زیرا جامعه ایرانی، جامعه متکثر به جهت دینی ، بومی، مذهبی، نژادی است و نیاز جامعه امروز و مدیریت اجتماعی کشور این است که شناخت دقیقی از دیدگاه‌ها و نظریات و افکار متنوع داشته باشد. کشور ما به رغم تنوع و تکثر اجتماعی و فرهنگی از انسجام و وحدت بالایی برخوردار است اما باید در جهت شناسایی و رصد تحولات اجتماعی به ویژه در حوزه نارضایتی‌های اجتماعی بکوشیم و اجازه ندهیم هسته‌های خاموش و نهفته به تدریج تبدیل به نارضایتی‌های سیاسی و امنیتی شود و نظم وامنیت کشور به خطر افتد. رستم وندی اضافه کرد: شواهد و مستندات بسیاری داریم که دشمن و جبهه استکباری تلاش می‌کند از ظرفیت‌های اجتماعی و نارضایتی‌ها استفاده کند، بر موج نارضایتی‌ها سوار شود و اهداف خود را دنبال کند؛ به طوری که هم قبل از ناآرامی‌های دی ماه مسئولان آمریکایی و برخی از کشورها در منطقه و معاندین اعلام کرده بودند که به سمت تغییرات از درون یا فرو پاشی از درون حرکت خواهند کرد اما تحولات ماههای اخیر نشان داد که به رغم وجود نارضایتی‌هایی که به گوش مسئولان کشور رسید مردم ما یکپارچگی و انسجام خود را در برابر تحریکات بیرونی حفظ کرده‌اند و دعا می کنیم که این مسیر ادامه پیدا کند البته تاکید شده است که باید در این زمینه نقشه راهی وجود داشته باشد تا هر دستگاهی در مسیر خود بر اساس نقشه راه تلاش کند. رویکردها ، عملکردها و رفتارهای خود را به گونه ای اصلاح کند که حداکثر رضایتمندی اجتماعی برای مردم حاصل شود. رئیس سازمان امور اجتماعی کشور اضافه کرد: در بخش دوم چارچوب مفهومی مطرح شد ودرخواست کردیم که مجموعه‌ای مشتمل بر اهداف انقلاب و کارنامه انقلاب و دستاوردها و افق انقلاب فراهم شود همچنین در این مجموعه سوالات و شبهاتی که در حوزه اجتماعی وجود دارد پاسخ داده شده و این مجموعه در اختیار رسانه ها، سخنرانان و غیره قرار گیرد. وی در پایان صحبت هایش گفت: جلسات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی با مقام معظم رهبری طبق روالی که در دو سال گذشته داشت هر شش ماه یک بار برگزار می‌شود واحتمالا جلسه آینده آن در آبان ماه خواهد بود. در هر جلسه گزارشی از پیشرفت کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی اعلام می شود و در بخشی از این جلسات یکی از آسیب‌های اجتماعی به طور خاص مد نظر قرار می‌گیرند همچنین اعضای این جلسه اقدامات و عملکردهای خود را بیان و در نهایت از بیانات مقام معظم رهبری استفاده می کنند.

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :