ظریف: اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران کُند عمل کرده‌اند

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۸۰۱۹۸ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بعد از دیدار با «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس گفته ایران نه تنها در برابر تحریم‌های آمریکا دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت هم خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع شده بودند را در دو نوبت بازگرداند. دومین بسته این تحریم‌ها که بخش‌های بانکی، صادرات نفت و کشتی‌رانی را هدف گرفته‌اند از 14 آبان‌ماه اجرایی شد.

به نوشته روزنامه گاردین، ظریف بعد از دیدار با جرمی هانت در تهران، درباره تحریم‌های آمریکا گفت: «ما به فشار و مقاومت در برابر فشار عادت داریم. تحریم‌ها همیشه لطمه می‌زنند و به مردم عادی آسیب می‌رسانند، ولی به ندرت می‌توانند باعث تغییر سیاست‌ها شوند و این مشکلی بوده که تحریم‌های آمریکا همیشه با آنها مواجه بوده است.»

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد تحریم‌ها، نمی‌توانند سیاستمداران را پای میز مذاکره بیاورند، بلکه عزم آنها برای مقاومت را تقویت می‌کنند. 

ظریف گفت: «ما مطمئناً دوام می‌آوریم. نه تنها دوام می‌آوریم، پیشرفت می‌کنیم. تلاش کرده‌ایم اثر تحریم‌ها بر مردم را کاهش دهد، ولی مردم عادی و اقتصاد ایران لطمه خواهد دید.»

وی همچنین به گاردین گفت که صنعت نفت ایران بازار خود را پیدا خواهد کرد. ظریف تصریح کرد: «همیشه برای نفت ایران بازار وجود دارد، بستگی به شرایط و قیمت دارد. معتقدم ایران همیشه نفت خواهد فروخت.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش از اینکه اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران به کندی پیش می‌رود انتقاد کرد.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اقدامات کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران با بیان این ادعا که تلاش‌ها برای راه‌اندازی این مکانیسم در جریان هستند گفت که نمی‌تواند تاریخی برای آن مشخص کند. 

پیش از این کشورهای اروپایی گفته بودند قصد دارند این ساختار ویژه را چند روز پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز 5 نوامبر (14 آبان‌ماه) راه‌اندازی کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند این مرکز قرار است به تسهیل مبادلات مالی با ایران کمک کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها گفته‌اند هیچ کشوری تا کنون برای میزبانی مکانیسم ویژه مالی ایران و اروپا اعلام آمادگی نکرده است. کشورهای اروپایی در تلاش بوده‌اند اتریش و لوکرامبورگ را برای میزبانی آن متقاعد کنند اما این کشورها هم درخواست‌ها در این باره را رد کرده‌اند. 

ظریف گفت: «مسئله‌ای که مهم است این است که کشورهای اروپایی به تعهدات سیاسی‌شان عمل کرده‌اند، اما متأسفانه، در زمینه اقدامات عملی، آنها بسیار کند عمل کرده‌اند. هانت به من تعهد داد که انگلستان به توافق هسته‌ای اعتقاد دارد ولی ما نیاز به قدری اقدامات عملی هم داریم.»

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :