دبیرکل اتحادیه عرب: سوریه بی‌تردید به اتحادیه عرب بازمی‌گردد

۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۸۱۱۷۱ سرخط اخبار

دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که سوریه بی‌تردید به این اتحادیه باز خواهد گشت اما این مساله بعد از زمینه‌سازی داخلی در سوریه برای تعامل با اعراب رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای "DMC" مصر گفت: ما ناگزیر باید تحلیل و تفسیر طرف‌هایی که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفند، درک کنیم. آنها طرف‌های معتبری در تحلیل و تفسیرشان از اوضاع سوریه هستند. برخی طرف‌ها می‌پرسند اگر سوریه بدون توافق بر سر یک زمینه‌سازی داخلی درباره عملکرد حکومت سوریه به اتحادیه عرب بازگردد پس نتیجه هشت سال قتل و آوارگی و جنگ و ویرانی چه می‌شود؟

ابوالغیط گفت که سوریه بی‌تردید به اتحادیه عرب باز خواهد گشت اما این مساله بعد از توافق مذکور رخ خواهد داد.

وی گفت: در طول این سال‌ها قدرتی در صحنه سوریه حضور داشت که برای تغییر یا به رسمیت شناخته شدن تلاش می‌کرد. برخی طرف‌های عربی می‌پرسند: چه تضمینی‌هایی وجود دارند چیزی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم و ما را به عنوان اعراب گردهم می‌آورد در صورت بازگشت سوریه به اطلاع دشمنانمان‌ نرسد؟

ابوالغیط همچنین مفهوم رابطه ایران با کشورهای عربی را توضیح داد و گفت: ایران دوستانی در جهان عرب دارد. عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب قبلا مفهوم "کشورهای همجوار" و عضویت ایران و ترکیه در اتحادیه عرب را توضیح داد و تلاش کرد که روابط عربی با کشورهای همجوار برپایه ساختار مؤسساتی باشد. کشورهای عربی اما گفتند که این مساله خطرناکی است که اجازه تغییر ماهیت نظام امنیتی و نظام عربی را بدهیم و به تدریج بدون اینکه به عواقبش فکر کنیم آن را به یک نظام منطقه‌ای که شامل اسرائیل باشد، تبدیل کنیم.

ابوالغیط تأکید کرد: به رغم اینکه دولت سوریه با هم‌پیمانان روس و ایرانی پیشروی خوبی داشته و مساحت‌های وسیعی را پس گرفته است اما اوضاع به دلیل مداخله‌های بین‌المللی از جمله تهدیدات ترکیه همچنان پیچیده است.

وی گفت که گشایشی در این اوضاع در آینده نزدیک نمی‌بیند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین اظهار کرد، لیبی به سه اقلیم طرابلس، بنغازی و فزان در جنوب تقسیم شده بود و بعد از اشغال این کشور از سوی انگلیس در سال ۱۹۴۳ به صورت یک کشور یکپارچه درآمد.

وی افزود، مداخله خارجی در امور داخلی هر کشوری تاثیر ویران‌کننده‌ای دارد و معمر قذافی رهبر سابق لیبی اشتباهات فاحشی داشت که منجر شد برخی کشورهای عربی در جریان اتفاقات ۲۰۱۱ از او حمایت نکنند.

ابوالغیط‌ ادامه داد: طرف‌های بین‌المللی و جهان غرب تمایل داشتند از دست حکومت لیبی رهایی یابند. اعلام منطقه پرواز ممنوع در لیبی در سال ۲۰۱۲ مشابه اتفاقات بوسنی بود که منجر به ورود غیرقانونی سلاح به این کشور شد.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: بعد از اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی کانتینری شامل ۲۰ هزار سلاح و تفنگ که از ترکیه و دیگر کشورها می‌آمد، کشف شد. برخی تصمیمات جامعه جهانی از سوی قدرت‌های بین‌المللی گرفته شده بود که آینده را می‌بینند و برای آن زمینه‌سازی می‌کنند و به دنبال تدبیری برای توطئه‌هایی در کشورهای عربی هستند.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه عرب


نظر شما :