روزنامه کویتی: ظریف در کویت طرح «پیمان عدم تعرض» را بررسی می‌کند

۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۰ کد : ۱۹۸۵۶۲۰ سرخط اخبار

همزمان با سفر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به کویت، یک روزنامه کویتی نوشت که ظریف در این سفر تنش در تنگه هرمز و امنیت منطقه را بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف دیشب برای دیدار با مقامات کویتی عازم کویت شد.

روزنامه «الجریده» کویت به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که ظریف در این دیدار تنش در تنگه هرمز و امنیت منطقه را بررسی می‌کند.

الجریده به نقل از این منابع نوشت: «ظریف در کویت هرگز پیشنهاد ایران در خصوص ایجاد ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج [فارس] برای حمایت از دریانوردی در خلیج [فارس] بدون حضور آمریکا را بررسی نخواهد کرد چرا که این پیشنهاد در سایه سیطره ایران بر کانال‌های آبی منطقه و تهدیدات آن علیه دریانوردی و نیز عدم احترام به قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به تأمین امنیت دریانوردی در خلیج[فارس] و تنگه هرمز قابل قبول نیست».

این منابع پیش‌بینی کردند که ظریف در دیدار با مقامات کویتی پیشنهاد مربوط به پیمان عدم تعرض که پیش از این سید «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در سفر به کویت (خرداد ماه) مطرح کرده بود و همچنین مباحث دیگر مربوط به تنش در منطقه را بررسی کند.

این منابع همچنین تأکید کردند که در صورت پایبندی همه کشورها به اصول و قوانین ذکر شده در منشور سازمان ملل در رابطه با روابط کشورها، نیازی به ایجاد چنین ائتلاف‌هایی وجود ندارد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران خرداد ماه به سه کشور حوزه خلیج فارس سفر کرد و این سفر از روز یکشنبه پنجم خرداد ماه آغاز شد و معاون ظریف در اولین ایستگاه این تور منطقه‌ای به مسقط رفت و از آنجا به کویت و در آخرین مقصد هم به دوحه سفر کرد و درباره آخرین تحولات منطقه و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و تلاش این کشور و برخی حامیانش برای ایجاد تنش در منطقه با مقامات این کشورها به گفت‌وگو پرداخت.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :