سامانه موشکی برد بلند «باور ۳۷۳» رسما رونمایی شد / «اس ۳۰۰ ایرانی» می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی و ۶۰ هدف را ردگیری کرده و با ۶ هدف درگیر شود

۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۹۸۵۶۹۸ سرخط اخبار

سامانه موشکی پدافند هوایی برد بلند باور ۳۷۳ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و برخی فرماندهان عالیرتبه نیرو‌های مسلح رسما رونمایی شد.

به گزارش «انتخاب»، بنا بر اعلام وزارت دفاع تلاش فرزندان ملت در صنعت دفاعی کشور در سالی که مزین به رونق تولید است به بار نشست و سامانه باور ۳۷۳ با قابلیت‌های به مراتب بیشتر از اس ۳۰۰ را برای حفاظت و پاسداری از فضای کشور در اختیار واحد‌های پدافندی قرار دادند.

در این مراسم رئیس جمهور از وزیر دفاع، متخصصین صنعت دفاعی و همه دست‌اندرکاران صنایع دفاعی در ساخت باور ۳۷۳ تشکر و قدردانی کرد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع با بیان اینکه متخصصان صنعت دفاعی‌در همه حوزه‌ها از مهندسی معکوس عبور کرده و به محصولات مورد نظر با طراحی بومی رسیده اند، گفت: باور ۳۷۳ مهم‌ترین پروژه موشکی پدافندی بومی است که ساخت آن از چند سال قبل شروع شده و می‌تواند علیه اهداف متعدد هوایی در ارتفاع بالا بکارگیری شود.

 

سامانه موشکی پدافند هوایی باور ۳۷۳ که به دست متخصصان صنعت دفاعی کشور در کمتر از یک دهه طراحی و ساخته شده است، صبح امروز با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و برخی فرماندهان عالیرتبه نیرو‌های مسلح همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی رونمایی و آماده تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش شد.

سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای گرفته و طراحی آن با نگاه به سامانه‌های روز دنیا و با تکیه بر دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌سامانه‌های بومی صیاد ۲ و ۳ انجام شده است.

سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳، محصول وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که متخصصان سازمان صنایع هوافضا مسئولیت یکپارچه سازی و سیستمی آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است.

این سامانه می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط کرده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود.

سامانه موشکی باور ۳۷۳ قابلیت مقابله با اهداف هواپیما‌های شکاری و پنهان‌کار، هواپیما‌های راهبردی و بمب‌افکن‌ها، هواپیما‌های بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیما‌های جنگ الکترونیک خاص و هواپیما‌های شناسایی، انواع هلی‌کوپتر‌ها و موارد مشابه را داراست.

این سامانه می‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری کرده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود.

در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش ۳۶۰ درجه جغرافیای تهدید و ... احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

شایان ذکر است این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه‌ی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است.

یکی از دلایل راهبردی بودن سامانه‌هایی نظیر باور ۳۴۳، قابلیت اعمال حاکمیت در یک فضای گسترده است.

کلید واژه ها: سامانه باور 373


( ۸ )

نظر شما :