مکرون مامور ارسال پیام به ایران شد

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۸۵۷۶۴ سرخط اخبار

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه نوشت:‌ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیام سران گروه ۷ را به ایران منتقل می کند.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسه افزود: رهبران گروه ۷ توافق کردند که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست پیامی به ایران ارسال کند.

چهل و پنجمین اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان(گروه ۷) شامل آمریکا، انگلیس، آلمان،‌ایتالیا، کانادا ،‌فرانسه و ژاپن از روز شنبه در بیاریتز فرانسه آغاز به کار کرده است.

موضوع ایران یکی از محورهای گفت وگوهای رهبران هفت کشور پیشرفته صنعتی جهان در این نشست است.

یک منبع رسمی در ریاست جمهوری فرانسه گفت: رهبران گروه ۷پس از بحث و گفت و گو در باره این موضوع در یک نشست در شامگاه شنبه در جنوب غربی فرانسه توافق کردند که مکرون مذاکرات را انجام داده و پیامی به ایران منتقل کند.

این منبع همچنین مدعی شد که اولویت همچنان جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای و رفع تنش ها در خلیج فارس است.

این مقام فرانسوی بدون اشاره به جزئیات پیام مکرون به ایران گفت: به عنوان رئیس گروه ۷، رئیس جمهوری فرانسه در واقع این قدرت را دارد که بر پایه تبادلاتی که ما شب گذشته داشتیم، با مقامات ایرانی بحث و گفت و گو کرده و پیامی به آنها ارسال کند. 

آسوشیتدپرس شب گذشته به نقل از یک خبرنگار فرانسوی گزارش داد که پاریس هفته‌هاست روی طرح " کاهش تنش میان آمریکا و ایران" کار کرده و رییس جمهوری فرانسه این طرح را به اختصار به ترامپ ارائه کرده است.

به گفته این منبع، مکرون در ضیافت ناهار خود با ترامپ این طرح را که شامل کاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است، ارائه کرده است. همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داده که ایران اجازه یابد به صورت محدود نفت خود را صادر کرده و در عوض پایبندی کامل به برجام داشته باشد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته در پاریس با رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه دیدار کرده بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش خود پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای (برجام) را تایید کرده است.

در همین حال شبکه خبری "ان اچ ک" ژاپن نیز گزارش داد که آبه شینزو نخست وزیر این کشور در جریان نشست سران گروه هفت در فرانسه بر عزم توکیو برای ادامه تلاش های دیپلماتیک در باره ایران تاکید کرده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، سران کشورهای عضو گروه هفت در زمینه جلوگیری از تبدیل شدن ادعایی ایران به یک قدرت هسته ای توافق دارند و متعهد به دنبال کردن صلح و ثبات در خاورمیانه شدند.

کلید واژه ها: امانوئل مکرون


( ۱ )

نظر شما :