بلومبرگ گزارش داد: ترامپ رفع اتهام از پرونده رضا ضراب را خواستار بود

۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۹۸۶۷۸۸ سرخط اخبار

شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا دو سال پیش از وزیر امور خارجه وقت این کشور خواسته بود از پرونده تاجری ایرانی-ترکیه‌ای که متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا بود، رفع اتهام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، سه منبع آگاه از نشستی در دفتر ریاست جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ گفته‌اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آن موقع از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا خواسته بود که وزرات امور خارجه را متقاعد به رفع اتهام از پرونده یک تاجر طلا با تابعیتی ایرانی-ترکیه‌ای کند که موکل رودی جولیانی[وکیل شخصی ترامپ] بوده است.

این افراد مطلع از موضوع همچنین اظهار کردند که تیلرسون با استدلال این که چنین کاری موجب مداخله در بازجویی ادامه‌دار رضا ضراب، تاجر یاد شده خواهد شد، این درخواست را رد کرد و اعضای دیگر در دفتر ریاست جمهوری از این درخواست شگفت‌زده شده بودند.

ضراب آن موقع به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، در حال طی کردن روند محاکمه در یک دادگاه فدرال در نیویورک بود. او مایکل موکازی، دادستان کل آمریکا و رودی جولیانی را که گفته است بارها به مقامات آمریکایی رجوع کرده تا بیرون از دادگاه به دراه حلی دیپلماتیک برای موکلش دست پیدا کند، برای وکالت پرونده‌اش انتخاب کرده بود.

درخواست رئیس جمهور آمریکا از تیلرسون که شامل صحبت کردن با جولیانی در این باره نیز می‌شد، نشان‌دهنده شیوه حکمرانی کردن ترامپ است که می‌توان آن را تمایل وی برای کنار گذاشتن عرف و محدودیت‌های حکومت در راستای دستیابی به برخی چیزها خارج از کانال‌های عادی توصیف کرد.

رودی جولیانی در گفت‌وگویی تلفنی در ماه جاری ابتدا انکار کرد که تا کنون موضوع ضراب را با ترامپ مطرح کرده است اما بعد گفت که ممکن هم هست این کار را کرده باشد. او گفت که به عنوان تلاشش برای مبادله ضراب با اندرو برونسون، یک کشیش آمریکا که در ترکیه زندانی بود و در سال ۲۰۱۸ آزاد شد، با مقامات آمریکایی مذاکره می‌کرده است.

وی همچنین گفت که او درباره پرونده ضراب با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا صحبت کرده بود و آن را دو سال پیش اعلام کرده بود، اگرچه او از گفتن این که آیا مستقیما با تیلرسون در این باره صحبت کرده یا نه خودداری کرده و گفت: شما حق دانستن این موضوع را ندارید.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :