مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: باید با مقامات ایران دیدار کنم/ تعیین ضرب‌الاجل برای ایران بهترین ایده نیست

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۹ کد : ۱۹۸۷۹۳۳ سرخط اخبار

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواضعش برای تعامل با ایران را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رویترز گفت که قرار دادن ضرب‌الاجل برای این که ایران توضیح دهد ذرات اورانیوم چگونه در یک انبار که اعلام نشده بود، پیدا شده است، نتیجه معکوس خواهد داشت و ابراز امیدواری کرد که مذاکراتی تازه به حل شدن این بن‌بست چندماهه پایان دهد.

گروسی همچنین در پاسخ به این سوال که حاضر است چقد به ایران فرصت بدهد تا درباره ذرات اورانیومی که در جریان کار قرار گرفته‌ اما غنی‌سازی نشده‌اند، توضیح بدهد، گفت: تعیین کردن ضرب‌الاجل ممکن است بهترین ایده نباشد.

او در ادامه بیان کرد: این برای من به این معنا خواهد بود که ما در رابطه‌ای خصومت‌آمیز قرار خواهیم گرفت که اساسا یک طرف مقاومت خواهد کرد و بنابراین من به عنوان مدیرکل مجبور خواهم بود که ضرب‌الاجل تعیین کنم. ما باید باهم همکاری کنیم...زمان همواره بسیار مهم است.

گروسی گفته است که برخی از تصمیم‌گیرندگان اصلی در ایران را می‌شناسد اما با این وجود باید با مقامات رسمی ارشد ایران دیدار کند.

مدیرکل جدید آژانس گفت که امیدوار است بتواند در اولین مذاکرات رو در روی او که این هفته در حاشیه نشستی در وین با حضور شرکای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی برگزار خواهد شد، بتواند به ایجاد رفتاری جدید با جمهوری اسلامی ایران، کمک کند.

او همچنین اظهار کرد: من در این رابطه تازه‌کارم. کسان دیگری پیش از من بوده‌اند و حال، مدیر کلی جدید دارند. بنابراین، باید باهم بنشینیم و شروع به مذاکره کنیم و کار را از همین‌جا ادامه دهیم.

گروسی افزود: بگذارید من گفت‌وگویم را با ایران آغاز کنم. فکر نمی‌کنم که مناسب باشد و ناعادلانه خواهد بود اگر پیش از این که با آن‌ها نشستی داشته باشم، عقیده‌ام را بیان کنم.

او که پیش از این گفته است، به طور کلی در نظارت‌ها از جمله در ایران، «سرسخت اما بی‌طرف» خواهد بود، به رویترز گفت که از کار گروه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راضی است.

مدیر کل جدید آژانس  با اظهار این که تعاملی فعالانه‌تر از یوکیا آمانو، مقام پیشین خواهد داشت، گفت که درباره توافق هسته‌ای که با کاهش تعهدات برجامی ایران در حال از بین رفتن است، اظهار نظر نخواهد کرد و در عوض، آژانس، اطلاعات جدید فنی را درباره فعایت‌های هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی فرانسه، با توجه به بازداشت یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و بازگردانده شدن او، گفت: نمی‌خواهم مسئله را بیش از حد بزرگ کنم اما این موضوعی جدی است. من در کنار بازرسانم هستم، آن‌ها کار بسیار مهمی دارند که انجام بدهند، نباید به هیچ طریقی مرعوب شوند.

گروسی گفت که آژانس و ایران درباره این که واقعا چه چیزی رخ داد،«به تفاهم نرسیده‌اند».

او همچنین اظهار کرد: کشورها نباید در کار بازرسان ما مداخله کنند و این پیامی است که ما به همکاران ایرانی‌مان منتقل کرده‌ایم.

مدیرکل جدید آژانس در این باره ادامه داد که مهم است بازرسان بدانند که از دیدگاه آژانس،«همیشه پشتیبانی خواهند شد و هیچ گاه تنها نخواهند ماند، در غیر این صورت، تمام بنیان بازرسان بین‌المللی می‌لرزد و فرو می‌ریزد.
به گزارش ایسنا، این اظهارات گروسی در حالی مطرح می شود که سازمان انرژی اتمی کشورمان در آبان ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌طور معمول کلیه بازرسان، وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل  قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس، از ورود او به سایت جلوگیری شده و  مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌گردد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می‌پذیرد. در نتیجه‌ی لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

گروسی تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران یک از الویت‌هایی است که «به زودی» به آن خواهد پرداخت.

او در ادامه با توجه به اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان که گفته بود، اگر شرکای اروپایی برجام، مکانیسم ماشه را که به تحریم منجر خواهد شد فعال کنند، تهران ممکن است مجبور شود که در برخی تعهداتش نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند و با اشاره به این که آژانس به این اظهارات «توجه می‌کند»، گفت: این به این معنی نیست که مستقیما بر کاری که ما می‌کنیم تاثیر می‌گذارد و چنین ابلاغیه‌ای مستقیما از ایران دریافت نشده است.

گروسی افزود که چنین اظهاراتی «بخشی از یک گفتمان سیاسی میان ایران و دیگر کشورها است، نه ما».

او همچنین راجع به این که آژانس از ایران خواسته است درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی اعلام نشده، توضیحاتی ارائه دهد گفت که آژانس، هنوز منتظر دریافت «توضیحی رضایت‌بخش» است و با وجود این که آژانس هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نکرده است، «هر کسی این را جدی بگیرد، اجازه نخواهد داد که موضوع ادامه پیدا کند».

کلید واژه ها: ایران و آژانس


نظر شما :